Investeren loont volgens Schut Flexible Packaging
- 21 okt., 2014
- Industrie
Als verpakkingsbedrijf in de food- en tabaksindustrie groeien, is geen toeval. Schut Flexible Packaging koos een aantal jaren geleden voor een andere strategie die succesvol is gebleken.
Het bedrijf dat voornamelijk bedrukte verpakkingen maakt op papier en kunststof basis voor voedingsmiddelen- en tabaksfabrikanten, draait goed. Algemeen directeur Bert Teunissen en sales manager Alex van Bedaf vertellen er graag over.
Wat was de aanleiding voor een nieuwe strategie?
“De vraag naar kortere en flexibele doorlooptijden werd steeds groter. Door diverse oorzaken is de levenscyclus van een verpakking steeds korter geworden. Wij hebben onze organisatie zo ingericht dat we ons met korte en flexibele doorlooptijden kunnen onderscheiden in de voedingsmiddelen- en tabaksindustrie.”
Wat is precies veranderd in de voedingsmiddelenindustrie?
“De verpakkingen gaan steeds minder lang mee”. Dat heeft meerdere oorzaken. Marketing speelt
een belangrijke rol: fabrikanten moeten veel moeite doen om met hun waren op te vallen in de schappen. Daarom verzinnen ze steeds andere marketingacties om hun product aan te prijzen. Zo groeit de behoefte aan actiematige verpakkingen met een ‘beperkte houdbaarheid’. Daarnaast zijn er regelmatig wijzigingen of aanvullingen op het gebied van warenwetgeving, vaak geïnitieerd door Europese wetgeving.
Op verpakkingen moet steeds meer informatie komen te staan, bijvoorbeeld over allergieën en ingrediënten. Zo geldt vanaf 1 januari 2015 een nieuwe verordening met betrekking tot ingrediëntendeclaratie welke veel bedrijven momenteel dwingt hun bedrukkingen aan te passen. Een derde oorzaak ligt in het feit dat met name de retailers steeds kortere contractperiode toestaan. Dit dwingt onze klanten anders te moeten omgaan met afnameverplichtingen.
Wij hebben onze organisatie zo ingericht dat we daar snel op in kunnen spelen, uiteraard volgens de hoogste eisen van voedselveiligheid.”
Hoe spelen jullie daarop in?
“We hebben geïnvesteerd in nieuwe machines, om het productieproces efficiënter te laten verlopen. In 2013 namen we een nieuw reinigingspark in gebruik, investeerden we in een coatingmachine en in uitbreiding van de snijcapaciteiten. Daarnaast zorgt een continue productieproces met uitgekiend ploegensysteem voor optimale flexibiliteit. Bij al onze ruim 65 medewerkers zit tussen de oren dat wij alles voor onze klanten over hebben. Dat is de vereiste mindset. En omdat medewerkers zien wat de resultaten van onze investeringen zijn, geloven ze er ook in en zetten dat stapje extra wat nodig is om klanten tevreden te stellen. Onze flexibiliteit, de korte levertijden en het feit dat we het prijsverschil met productiekosten buiten Europa hebben teruggedrongen, overtuigt klanten om de productie weer dicht bij huis neer te leggen.”
Schut Flexible Packaging kan achterover leunen?
“Geen moment! Het is leuk om over je succes te vertellen, maar je mag nooit denken dat je er bent. We hebben daarom continue onze voelsprieten uit staan. Hoe de verpakkingswereld er over vijf jaar uit ziet, wordt steeds lastiger voorspelbaar maar achterover leunen is voor ons niet aan de orde. Maar dat je met goede investeringen, voorsprong kunt boeken; daar geloven we in.”
Schut Flexible Packaging
Schut Flexible Packaging maakt flexibele verpakkingen op basis van papier en kunststof voor de voedingsmiddelen- en tabaksindustrie. Het bedrijf heeft bijna negentig jaar expertise in het maken en bedrukken van flexibele verpakkingen.
Meer informatie over VERWIJDERD:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel