Lantech: de lean succes-story
- 8 okt., 2018
- Industrie
“We worden de ‘Mercedes’ van de verpakkingsmachines genoemd”, opent Bob Lemmen, marketingmanager bij Lantech. Lantech is een wereldwijde toonaangevende marktspeler op het gebied van dozen- en tray handling machines.
Foto: Bob Lemmen, marketingmanager bij Lantech
Het internationale bedrijf telt wereldwijd ruim 500 medewerkers en kent een jaarlijkse groei van 15-20%. Naast een productenpakket van topklasse en een uiterst gemotiveerd team, is de organisatie volgens het lean-principe de succesformule van Lantech. Een gesprek met een bevlogen marketingmanager.
Lantech als preferred supplier
Bob Lemmen startte 15 jaar geleden zijn loopbaan bij Lantech in een salesfunctie en concentreerde zich de laatste vijf jaar op marketing. “Pat Lancaster was de uitvinder van de palletwikkelaar. Hij bouwde 45 jaar geleden met behulp van een eenvoudige draaitafel en een Harley Davidson motor, de eerste machine waarmee folie om pallets werd gewikkeld. Inmiddels draaien er wereldwijd miljoenen palletwikkelaars van allerlei merken, maar Lantech staat bij professionals toch wel bekend als hét topmerk. Bij multinationals hebben we dan ook een uitstekende reputatie als preferred supplier”, vertelt hij.
Synergievoordelen
“Zo’n 35 jaar geleden richtte Theo van Rijn in Cuijk een bedrijf op waar machines voor kartonverpakkingen werden geproduceerd: Rembrandt Packaging. Twintig jaar geleden kwamen de twee bedrijven elkaar toevallig op een beurs tegen. De directies zagen meteen de synergievoordelen omdat de twee productgroepen elkaar naadloos aanvulden. Lantech en Rembrandt Packaging besloten samen verder te gaan onder de naam van het grotere bedrijf Lantech. In Cuijk bleven we ons specialiseren in verpakkingsmachines die te maken hebben met golfkarton en al snel groeiden we uit onze jas.’’
Nieuwe vestiging in Malden
‘’Onlangs zijn we verhuisd naar onze nieuwe vestiging in Malden. Het nieuwe pand biedt weer voldoende ruimte voor toekomstige expansie. Afgelopen kwartaal hebben we in Malden maar liefst 20 nieuwe mensen aangenomen en de komende tijd zijn er nog minstens zoveel nieuwe collega’s nodig voor assemblage, logistiek, verkoop, service en engineering. We werken nauw met technische opleidingen samen en hebben veel stagiaires op de werkvloer. Die kunnen onze positieve bedrijfscultuur ervaren en menigeen blijft na de studie graag bij ons werken.”
Internationaal partner netwerk
Lantech verkoopt de machines via een partner netwerk. Bob Lemmen legt uit: “Onze partners zijn onder meer distributeurs van karton die onze machines en wikkelaars erbij verkopen. Wereldwijd bestaat ons verkoopapparaat uit enkele honderden partners. De installatie van machines doen we voornamelijk met onze eigen mensen, service en onderhoud in het buitenland in de meeste gevallen met servicepartners of verkooppartners. Zij mogen alleen service en onderhoud verlenen, als ze door ons hiervoor zijn opgeleid en gecertificeerd.”
Het succes van Lantech
Het succes van Lantech is mede te danken aan het lean management principe dat vanaf 2000 door de hele organisatie werd ingevoerd. “Door ons bedrijf lean te organiseren konden we de afgelopen jaren een jaarlijkse groei van 15-20% realiseren. Lean is een uiterst gestructureerde manier van werken die hogere effectiviteit en procesefficiency oplevert. Hoewel je eigenlijk permanent de processen en medewerkers monitort op mogelijke verbeteringen, voelen de medewerkers dat niet als een ongewenste controle. Integendeel, het verhoogt het werkplezier en de motivatie. Naar alle kanten een win-win model dus.”
Blue-line concept
Hij vervolgt: “We werken hier met een cellenstructuur, waarbij mensen samenwerken aan één product en hun werkplek met alle instrumenten en gereedschappen is uitgerust die nodig zijn. Daarnaast beleggen we in ons bedrijf geen vergaderingen, maar doen we alles met whiteboards op de werkvloer. ‘s Ochtends bespreken we per afdeling een kwartiertje de issues van de dag en de mogelijke oplossingen waarmee we direct aan de slag gaan in het verbeterproces.
Op die manier ontwikkelen we eigen slimme tools om het proces nog efficiënter en beter te maken. Onze whiteboards met key issues zijn voor medewerkers en gasten te herkennen aan ons company-blauwe kader en zijn letterlijk de blauwe draad door het bedrijf. We noemen dit dan ook ons ‘blue-line concept’. Het leanprincipe op niveau te houden vraagt wel om permanente aandacht. Iedere medewerker ziet dagelijks het positieve effect in zijn eigen werk en dat stimuleert enorm. Niet voor niets hebben we nagenoeg geen personeelsverloop en zijn we een zeer aantrekkelijke werkgever voor nieuwe collega’s”, nodigt Bob Lemmen uit.
Meer informatie over LANTECH:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!