Laten zien hoe het eraan toegaat

  • Maintenance

Mitchel de Wit probeerde een jaartje hbo luchtvaarttechniek, maar vond dat te theoretisch, rondde toen een B1.1- en een B2-opleiding af bij AM&TS, liep stage bij Corendon en werkt inmiddels als vliegtuigmonteur Cat. A op zowel de Boeing 737NG als de Boeing 767 bij TUI.

Laten zien hoe het eraan toegaat

Als beginneling in de praktijk en oud-student van AM&TS is Mitchel bij uitstek iemand die de vruchten plukt van het succes van AM&TS, weet hij wat er nog aan schort en wat er de komende jaren in het luchtvaarttechnisch onderwijs zou moeten veranderen.

 “Vliegtuigmonteur is echt een mooi beroep. Het is echt een stukje vakwerk. Ik vind het een prachtig stukje techniek,” vertelt Mitchel enthousiast. Je hoeft maar even met hem te kletsen en je zou jezelf inschrijven bij AM&TS. “Voornamelijk de afwisseling van mijn werk vind ik heel leuk. Daar kwam ik wel achter na mijn stage bij Corendon waar alleen Boeing 737’s zijn. Dat was al leuk, maar nu ik hier bij TUI werk, geniet ik van de variatie tussen de B737NG, 737MAX, B767 en B787-toestellen. De ene keer heb je een wat kleiner toestel, de andere keer een groter toestel. De 787 is heel modern, de B737 is eigenlijk al jaren hetzelfde concept. Het is wel heel leuk om die verschillen te zien.”

Tien jaar AM&TS

Mitchel zit nu al een paar jaar niet meer op school, dus hij maakt het jubileumjaar niet mee als student. We vragen hem waar hij aan denkt bij tien jaar AM&TS. “Dan denk ik aan dat die school een heel goede job doet. Ik denk dat het onderwijs dat ze leveren echt wel uniek is. De mogelijkheid om op Part 147-niveau af te studeren maakt daarbij het verschil. Als ik kijk naar andere scholen en mensen die ik ken die ergens anders op school zaten, is het opleidingsniveau van de AM&TS echt hoger. Mensen die daarvandaan komen, hebben meer in te brengen en hebben meer basiskennis dan mensen die van andere mbo-scholen komen.”

Dus AM&TS biedt je perspectief in het werkveld, maar kijkend naar de opleiding zelf: hoe is bijvoorbeeld de overgang van onderwijsomgeving naar de praktijk? “Die vind ik top. Ik denk dat het ook heel veel scheelt dat de AM&TS op het terrein zit waar Fokker Services zit. Soms konden we tijdens praktijkuren bij Fokker helpen als het daar druk was. Je ziet dan al hoe het eraan toegaat bij een bedrijf. Er is eigenlijk geen verschil tussen school en bedrijf; bij Fokker deed je wel makkelijkere taken waarbij je niet zo veel van het vliegtuig hoeft te weten. Geluidsisolatie in de wand plaatsen, bijvoorbeeld, daar hoef je eigenlijk niet zoveel vanaf te weten. Maar daar begint eigenlijk wel de basis, want je ontmoet engineers die daar werken en een helpend handje nodig hebben. Daar kun je al heel veel van leren.”

Lees het volledige interview met Mitchel

Meer informatie over Aircraft Maintenance & Training School (AM&TS):

Bekijk het complete profiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!