Aircraft Maintenance & Training School (AM&TS)
Aviolandalaan 35
4631 RV Hoogerheide
Tel. 088-9299000
E-mail: info@am-ts.eu
Website: www.am-ts.nl
Bijdragen aan voldoende en goed gekwalificeerde luchtvaartechnici, en daarmee aan een waardige, veilige en toekomstbestendige luchtvaartsector: dat is de missie van de Aircraft Maintenance & Training School (AM&TS) in Hoogerheide.
Aanbod
Als enige partij in Nederland biedt AM&TS luchtvaartonderhoudstrainingen voor zowel Basic als Type training op Part 66-niveau aan. Bovendien is de luchtvaartopleider vanuit zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid als volledige dochter van het ROC West-Brabant, nauw betrokken bij regionale projecten, onder andere op het gebied van composiet onderhoud en onbemande luchtvaartuigen.
Boven aan het prioriteitenlijstje
De behoefte aan goed opgeleide, technische medewerkers voor vliegtuigonderhoud groeit de laatste tijd sterk; veel luchtvaartmaatschappijen en defensieorganisaties hebben maintenance (na de magere crisisjaren) weer bovenaan hun prioriteitenlijst staan. Het werk van de vliegtuigtechnicus bestaat uit het onderhouden van vliegtuigen. Vooral de behoefte aan hoger technisch gekwalificeerd personeel is groot; waar maintenance op lagere niveaus (de zogenaamde A- en B-checks) door de vliegtuigoperators meestal zelf wordt gedaan, worden de grote checks uitbesteed aan gespecialiseerde MRO's grote onderhoudsbeurten (C-checks). Bovendien loopt Nederland voorop als het gaat om kennis op het gebeid van composieten: lichte en duurzame vezel versterkte kunststoffen, die niet meer weg zijn te denken uit de moderne luchtvaart, die ook onderhouden moeten worden. Dit vraagt om nieuwe technieken en training.
The sky is the limit
Vliegtuigtechniek is een wereld op zich. Techniek voor hoogvliegers. De wereld van professionals die er dagelijks voor zorgen dat onze luchtvloot betrouwbaar is en blijft. Zonder jou wordt er niet gevlogen. Als vliegtuigonderhoudstechnicus maak je deel uit van een wereld van grote verantwoordelijkheden waarin men werkt volgens strenge wereldwijde regelgeving. Immers een piloot vertrouwt op jouw handtekening dat het vleigtuig in orde is. Dat elk denkbaar mankement 100 procent is hersteld. Zodat passegiers en bemanning veilig op de plaats van bestemming komen.
Samenwerking en Part certificaten
Het Markiezaat College en de AM&TS: dé opleidingscombinatie voor mbo-vliegtuigtechniek mét Part. Een betere start kun je niet maken! De AM&TS (Aircraft Maintenace & Training School) heeft een Europese erkenning, waardoor je naast je mbo-diploma ook door de Europese luchtvaartautoriteiten erkende certificaten kunnen behalen (Part 66). Hiermee kun je in meer dan 30 landen aan de slag. Opleidingen van het hoogste niveau die je meteen op de goede koers brengen. Én je studeert op een unieke onderwijslocatie op Aviolanda Aerospace: midden tussen onderhoudshangaars en de vliegtuigen!
AM&TS beschikt over een hangaar met diverse vliegtuigen en een moterenshop, zodat studenten de geleerde theorie meteen in de praktijk kunnen brengen. Bovendien beschikt AM&TS over een gespecialiseerd lab voor zowel composieten als conventioneel plaatwerk.
Interview met de onderwijsinstelling
Als beginneling in de praktijk en oud-student van AM&TS is Mitchel bij uitstek iemand die de vruchten plukt van het succes van AM&TS, weet hij wat er nog aan schort en wat er de komende jaren in het luchtvaarttechnisch onderwijs zou moeten veranderen. “Vliegtuigmonteur is echt een mooi beroep. Het is echt een stukje vakwerk. Ik vind het een prachtig stukje techniek,” vertelt Mitchel enthousiast. Je hoeft maar even met hem te kletsen en je zou jezelf inschrijven bij AM&TS. “Voornamelijk de afwisseling van mijn werk vind ik heel leuk. Daar kwam ik wel achter na mijn stage bij Corendon waar alleen Boeing 737’s zijn. Dat was al leuk, maar nu ik hier bij TUI werk, geniet ik van de variatie tussen de B737NG, 737MAX, B767 en B787-toestellen. De ene keer heb je een wat kleiner toestel, de andere keer een groter toestel. De 787 is heel modern, de B737 is eigenlijk al jaren hetzelfde concept. Het is wel heel leuk om die verschillen te zien.”...
Volledig interview »