'Met AED's zoveel mogelijk mensen helpen overleven’
- 7 jan., 2014
- Zakelijke dienstverlening
Vivon richt zich op de voorlichting over en verkoop van AED’s. Directeur Jan Smale vertelde RegioinBedrijf over het professionaliseren van de branche en het handelen vanuit ethisch besef.
Zoveel mogelijk AED’s
Er zijn in Nederland al vijf miljoen mensen die kunnen reanimeren. En dat is een prima gegeven. Burgers kunnen namelijk sneller ter plaatse zijn dan een ambulance. Maar toch is dat nog niet genoeg voor directeur Jan Smale van Vivon. “Onze missie is om zoveel mogelijk mensen te helpen overleven. En daarvoor moeten er zoveel mogelijk AED’s zijn.” Een AED is een medisch apparaat dat de bloedcirculatie in het lichaam weer op gang brengt. “Een hartstilstand is dan ook een fout woord, het is een circulatiestilstand”, aldus Smale.
Cardiovasculaire producten en aanverwante diensten
Zijn bedrijf handelt in AED’s (Automatische Externe Defibrillator) en alles wat daar omheen zit. Smale noemt het liever cardiovasculaire producten. De service van Vivon stopt niet bij de levering. “Wij zijn geen bedrijf dat daarna de handen er vanaf trekt. Wij verzorgen ook onderhoud en staan mensen en bedrijven bij met advies.”
En dat advies blijkt geen overbodige luxe aangezien de ene AED de andere niet is. “Er zitten grote verschillen tussen. Wij adviseren mensen meestal de automatische AED’s te kiezen, deze geven automatisch een schok (er hoeft dus niet op een knop gedrukt te worden). Dit scheelt tijd en fouten en dat is erg belangrijk als het om mensenlevens redden gaat.”
Ethiek om mensen te redden
Het is duidelijk dat Vivon oprecht de gezondheidszorg vooruit wil helpen. Het bedrijf handelt vanuit de ethiek om mensen te redden. “Daarom hebben we ook AED-alert opgericht.” Met AED-alert – dat tegenwoordig bekend is onder de naam HartslagNu - een systeem dat via een sms-bericht op de mobiele
telefoon burgers kan inlichten en waarschuwen om handelend op te treden in het geval van een hartstilstand.
Vivon draagt ook zijn steentje bij door jaarlijkse controles uit te voeren, onderhoud te plegen en AED-trainingen te geven. “Het is geen groot verschil of je met een trainingsapparaat werkt of met een echt apparaat Het verschil zit hem juist in de situatie, echt slachtoffer of oefenpop. Bovendien blijft het een medisch apparaat en geeft het ook nog eens een elektrische schok. Veel mensen laten het daarom toch liever aan een expert over.” Vivon doet er alles aan om de angst en onwetendheid rond de AED weg te nemen.
Branche professionaliseren
De herkenbaarheid van AED’s vergroten is één van de manieren om kostbare tijdswinst te creëren. Het tekent de innovativiteit van Vivon dat het de kleur groen verder doorvoerde naar alles wat met AED’s te maken heeft. “Het draagt bij. Net als dat er nu met grote letters AED op staat. Er kan wel Philips of Medtronic opstaan, maar mensen zijn niet op zoek naar een Philips.” De branche kan nog professioneler, weet ook Smale. “Distributiekanalen verbeteren, zorgen dat er geen ‘houtje-touwtje kasten’ meer zijn, maar ook gesprekken met de hulpverlener, een stukje nazorg, draagt daar aan bij.”
Enthousiast, betrokken en bevlogen
Jan Smale is een enthousiast en betrokken directeur. En uit alles spreekt zijn bevlogenheid om met Vivon een maatschappelijke bijdrage te leveren. “Wordt de AED wel goed onderhouden? Want preventief onderhoud aan een AED is vaak een ondergeschoven kindje. Zo moeten de elektroden regelmatig vervangen worden. En er ligt ook een uitdaging in uitbreiding. Drie tot vier AED’s per bewoonde vierkante kilometer.”
Smale gaf in het verleden vaker leiding aan organisaties en is ook nu weer prima op zijn plek. “Het is leuk om te doen, om je honderd procent te geven. Het geeft me veel voldoening.”
Meer informatie over AED-PARTNER:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!