‘Nederlands leren haalt expats uit isolement’
- 14 mrt., 2014
- Zakelijke dienstverlening
easyNL verzorgt taaltrainingen en cursussen Nederlands. Zij richt zich hierbij met name op de vele kenniswerkers die de regio Eindhoven rijk is. Taallessen van easyNL zijn persoonlijk en flexibel.
Foto: Woods Fotografie
Mensen helpen Nederlands te beheersen
“Wat we willen, is die mensen helpen”, verklaart Frans Suijkerbuijk van easyNL. Suijkerbuijk werkte eerder als leraar Nederlands, o.a. op het ROC in Eindhoven. “Op de afdeling Anderstaligen. En in 2007 ben ik easyNL begonnen. Ik zag daar wel een markt in. Het ROC werkte met wachtlijsten en ik vond dat dat slagvaardiger moest kunnen.”
Geen wachtlijsten
Zeven jaar later werkt easyNL nog altijd zonder wachtlijsten. Suijkerbuijk gelooft niet in wachttijden. Zijn bedrijf werkt momenteel met negen mensen. Een deel in vaste dienst en een deel is zzp’er. “Het zijn allemaal vakkundige, gekwalificeerde mensen. Een gouden team met een schat aan ervaring.” Mocht het nodig zijn, dan zorgt easyNL voor extra mankracht, maar een opdrachtgever hoeft niet bang te zijn dat de organisatie hem ‘nee’ verkoopt. “En daarbij, onze prijzen zijn messcherp. We proberen onze cursisten immers zo ver mogelijk te begeleiden en daar wordt in de prijsstelling heel erg rekening mee gehouden.”
Taaltrainingen en cursussen Nederlands
“De hightechsector groeit en bloeit”, stelt Suijkerbuijk vast, “Er blijft een tekort aan technici.” De directeur verwacht dat er ook in de toekomst nog genoeg expats naar Nederland zullen komen. Mensen die easyNL oprecht probeert te helpen door ze middels cursussen of trainingen Nederlands te leren. “Wij lossen daarmee ook een sociaal probleem op. Is er geen communicatie, dan raak je geïsoleerd.”
Flexibel en persoonlijk
De taallessen van easyNL zijn erg flexibel en persoonlijk. Studenten kunnen het niveau, de locatie en de frequentie van de cursus of training kiezen. easyNL denkt hierin erg met hen mee. “Als mensen even weg moeten - op zakenreis naar Londen bijvoorbeeld - of als ze in ploegendienst werken, dan kunnen ze lessen volgen via Skype.” Maar ook de verschillende modules en de mogelijkheid tot tussentijds instromen, maken de dienstverlening van easyNL uiterst flexibel.
Betrokken bij deelnemers
“Die flexibiliteit werkt twee kanten op. Ook naar docenten. Het is allemaal kleinschalig, persoonlijk en transparant: op menselijke maat. Ik reken het mij tot een eer om mensen te helpen aan een succesvol en aangenaam verblijf. Wat dat betreft zitten we in een sleutelpositie. Onze betrokkenheid bij de deelnemers is groot. In de zomer hebben we altijd een groot zomerfeest, met carnaval organiseren we wat en we gaan ook weleens naar de film of gewoon samen naar de kroeg.”
Verschillende taalniveaus
Migranten en kenniswerkers zullen zich op hun gemak voelen bij easyNL. Ze leren in een prettige en informele omgeving – maar toch georganiseerd – de Nederlandse taal. In een reguliere avondcursus Nederlands behaalt een deelnemer na vier maanden niveau A1 en na acht maanden A2. “Maar het communicatieprobleem is meestal pas echt getackeld als je ze naar B1 brengt. Soms stoppen ze bij niveau A1 of A2 en dat is qua investering eigenlijk jammer.”
Meer informatie over EASYNL:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!