Niet afwachten, maar initiatief nemen

  • Logistiek & Vervoer

Nog beter bekend staan als internationale logistieke dienstverlener; dat is het image waar Guido Delfgaauw als commercieel directeur bij Jan de Rijk Logistics naar toe werkt.

Niet afwachten, maar initiatief nemen

Interview met Guido Delfgaauw

Commercieel directeur bij Jan de Rijk Logistics

 “Mensen kennen ons als de grootste luchtvrachtvervoerder in Europa en als familiebedrijf, maar we doen veel meer en zijn veel meer. Onze nieuwe pay-off ‘Always. Everywhere’ vertelt dat verhaal.”

De pay-off komt prominent in beeld op de nieuwe Engelstalige website die Jan de Rijk Logistics eind januari lanceerde. De website wordt daarnaast in zeven andere talen vertaald, waaronder in het Nederlands.

 “Niet afwachten, maar initiatief nemen”

Guido Delfgaauw werd in september 2013 door Jan de Rijk Logistics gevraagd om alle commerciele activiteiten van de logistiek dienstverlener te gaan leiden. Met ruim dertig jaar ervaring in bijna alle facetten van de supply chain, voornamelijk bij grote internationale bedrijven, zei Guido Delfgaauw ja tegen dit verzoek. Hij voelt zich bij Jan de Rijk als de welbekende vis in het water.

Supply chain efficiënt organiseren

Guido Delfgaauw: “Ik ben al mijn hele loopbaan bezig met de vraag hoe je zo efficiënt mogelijk de supply chain kunt organiseren. Het perfect op elkaar afstemmen van transport, warehousing en Value Added Logistics. Mijn ervaring ligt in de retail, pharma, health care en de high secured warehousing. Niet in de luchtvracht; de roots van Jan de Rijk. Maar bij Jan de Rijk werken genoeg mensen bij wie de kerosine door de aderen stroomt. Ik ben gekomen om iets toe te voegen aan de al aanwezige kennis en ervaring. Met onze luchtvrachtactiviteiten behalen we 40% van de omzet. Het is een nichemarkt waar we graag actief in blijven. 60% van de omzet komt echter uit andere activiteiten, bijvoorbeeld uit de retaildistributie, warehousing en uit onze activiteiten in de zorglogistiek. Door de overname van Baxter zijn we de afgelopen maanden vooral in dat laatste segment gegroeid. Tevens hebben we veel aandacht voor het intermodaal traject vanuit de Benelux naar Italie waarbij we nog dit jaar een tweede dagelijkse trein gaan laten rijden vanuit Venlo. Daarom is het tijd voor onze nieuwe branding.”

Internationaal actief

Momenteel is Jan de Rijk Logistics in vijftien verschillende landen actief. Guido Delfgaauw werkt met een vernieuwde salesorganisatie onder andere aan de ontwikkeling van logistieke activiteiten in Turkije, Amerika, China en het Midden-Oosten.

“Ik vind het leuk om te merken dat medewerkers bij Jan de Rijk open staan voor een vernieuwde benadering. Een aanpak die uit gaat van wat er al goed gaat en van daaruit verder bouwt. Voordeel van het werken bij een familieonderneming als Jan de Rijk is dat de lijnen ontzettend kort zijn. Je kunt snel met alle beslissers een volgende stap zetten.

Bij geen enkel ander bedrijf waar ik heb gewerkt, had ik het voor elkaar gekregen om binnen drie maanden een compleet nieuwe website te lanceren. Een website die past bij wie we nu zijn en waar we voor staan. Die daadkracht binnen deze onderneming past bij mij. Ik noem mezelf graag een hunter. Niet afwachten, maar initiatief nemen. Maar wel gedegen en tot in elke vezel voorbereid. Dan kun je klanten verrassen. Door strategisch met hen mee te denken over oplossingen voor hun vraagstukken; van het gelijktijdig beleveren van alle Europese high secured warehouses voor de lancering van consumentenelektronica tot slimmere methoden om dure medische producten thuis te bezorgen.”

Internationaal logistiek dienstverlener

“Het is heerlijk om te werken met een team dat open en actief meedenkt over hoe we nieuwe mogelijkheden en nieuwe marktlijnen in nieuwe landen verder kunnen ontwikkelen. Waar mogelijk betrek ik daar graag getalenteerde stagiaires, afstudeerders of trainees bij. We laten de komende tijd van ons horen, onder andere met de organisatie van conferenties binnen ons werkveld en via persreleases bij nieuwe ontwikkelingen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we op deze manier ons image als internationaal logistiek dienstverlener verder kunnen aanscherpen. Always. Everywhere.”

Auteur Hennie van de Kar – Vervooren (1970) is tekstschrijver in Breda. Zij schrijft sinds 2001 teksten in opdracht, onder andere voor Regio in Bedrijf.

Meer informatie over JAN DE RIJK LOGISTICS :

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!