Service van Lödige: snel en vakkundig bij liftstoringen
- 14 jul., 2015
- Industrie
Bij service aan liften en systemen komt het vaak op snelheid aan. Dat weet Leo Aardoom, directeur service bij Lödige Benelux, als geen ander.
Met de montage van een lift houdt het niet op voor Lödige. “Liften zijn vaak jarenlang in bedrijf. Het is daarom heel belangrijk om onderhoud en service goed te regelen”, zegt Aardoom. Daar zorgt zijn afdeling voor binnen het bedrijf.
Stilstand kost omzet
“Liften zijn in fabrieken vaak een onmisbaar onderdeel van het productieproces”, zegt Leo Aardoom. “Bij kleinere bedrijven is soms maar één lift voorhanden. Dan is storingstijd dus stilstandstijd. Ook in de retail moet een lift vaak zo snel mogelijk gemaakt zijn, want stilstand kost omzet. En onderhoud kun je plannen, maar bij storingen gaat dat niet, dus heb je een flexibele organisatie nodig vertelt de Directeur Service van Lödige Benelux.
“Wij bieden een zo hoog mogelijke service tegen zo laag mogelijke exploitatiekosten. Wat er precies nodig is, is per lift of systeem verschillend. Wij bereiden de klant daarop voor. Vaak maken we vervolgens maatwerkafspraken, op basis van de wensen van de klant.”
Snel ter plaatse
Monteurs van Lödige zijn meestal binnen twee uur ter plaatse als een lift of een systeem een storing heeft. Zitten er personen vast in een lift, dan is snel handelen helemaal noodzakelijk. “We zijn dan binnen een uur ter plaatse, maar in de praktijk kunnen we het zo regelen dat we meestal binnen 30 minuten zijn”, vertelt Aardoom trots.
“98 procent van de materialen die we nodig hebben is altijd op voorraad”, zegt Aardoom. “Zo kunnen we de meeste defecten snel verhelpen. Maar een reparatie kan ook wel eens langer duren. In zo'n situatie gaan we als het nodig is 's nachts door. Dan werken we in ploegen.”
Cargo
De afdeling service van Lödige onderhoudt niet alleen personen- en goederenliften, maar ook Air-cargosystemen voor bijvoorbeeld luchthavens. “Op alle grote luchthavens in de Benelux zijn we actief. Op Schiphol, Brussel Airport en in Luik. Op dat laatste vliegveld gaat het voornamelijk om vrachtvervoer. Daar werken we met alle grote partijen samen”, vertelt Aardoom.
“Je wilt niet dat een vliegtuig een dag langer aan de grond staat vanwege een defect aan het Cargo transportsysteem. Dat soort systemen hebben twee keer per jaar groot onderhoud nodig. Dat duurt vaak enkele weken. Delen van het systeem leggen we dan stil, terwijl andere delen doordraaien.”
Retail
Winkelketens zoals Mediamarkt, Leen Bakker, Kwantum, Kijkshop en Action werken vaak al jaren met Lödige Benelux. “Wij ontzorgen ze echt”, zegt Aardoom. “Vaak worden we er al in de beginfase bij betrokken, als ze een nieuw pand op het oog hebben. Dan zorgen wij dat de liften en roltrappen veilig en in orde zijn.” Ook in het oog springende culturele instellingen, zoals de Schouwburg Amsterdam, zijn klant van Lödige.
Goede opleiding
“Klanten zeggen vaak dat ze blij zijn met de kwaliteit van onze monteurs. Ze gedragen zich professioneel, stropen de mouwen op en lossen een probleem op. Ze zijn goed opgeleid, en hebben alle benodigde certificaten. De monteurs zijn ons visitekaartje, dus daar investeren we veel in.”
Veel van de storingsmonteurs werken ook op de afdeling die nieuwe liften installeert. Zij brengen veel praktische kennis mee over hoe een lift is opgebouwd. Nieuwe servicemonteurs lopen in ieder geval altijd even mee met de afdeling die nieuwbouw doet. “Dat we dat doen, is tamelijk uniek”, vertelt Aardoom.
“Ook de communicatie met de klant is een belangrijke reden om voor ons te kiezen, zo horen we terug. We vertellen precies wat de voortgang is en wanneer een lift weer te gebruiken is, en we zijn daar ook eerlijk in.”
De meest voorkomende liftstoring? Aardoom hoeft daar niet lang over na te denken. “In 70 procent van de gevallen zijn het de deuren.”
Meer informatie over LÖDIGE BENELUX:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel