Vandaag een probleem, vandaag een oplossing
- 11 okt., 2013
- Industrie
‘Als klanten vandaag een probleem hebben, willen ze ook vandaag een oplossing’ Sellon BV is een gespecialiseerde industriële dienstverlener. Haar specialisatie heeft betrekking op afdichtingtechniek, en door toedoen van haar klanten ook op rotating equipement. Directeur Wim van Steenis vertelt het verhaal achter zijn bedrijf.
Uitgegroeid tot specialist
Alsof hij het inmiddels kan dromen, zo antwoordt Wim van Steenis wat zijn bedrijf doet: “Sellon BV is uitgegroeid tot specialist op het gebied van rotating equipement. Dit zijn met name pompen, mixers en roerwerken waar vloeistoffen doorheen gaan.” Het bedrijf was al langer thuis in de afdichtingtechniek, maar haar klanten vonden dit te beperkt en vroegen Sellon ook naar pompen te kijken. En van ‘kijken’ kwam ook repareren, onderhouden, modificeren en verbeteren. Totdat Sellon specialist was in het verbeteren van de standtijd en zodoende het verhogen van de duurzaamheid, beschikbaarheid én betrouwbaarheid.
Van shipshandler tot industrieel dienstverlener
De groei van het bedrijf kwam stukje bij beetje. Van Steenis spreekt daarom niet echt van specifieke hoogtepunten. Het bedrijf ontstond uit een shipshandler waarna het zwaartepunt verschoof naar de industrie. De verhuizing van Rotterdam naar Moerdijk zorgde voor extra ruimte en een moderne uitstraling. Daarom beschikt Sellon op de huidige locatie over een goed geoutilleerde werkplaats, een inspectie- en testruimte, een lab en een spuitafdeling. Het zijn allemaal kleine mijlpalen in haar bestaan. Het grootste gedeelte van haar klanten komt uit de regio, namelijk West-Brabant en Zeeland. Evenals bijna alle medewerkers. “We spreken de taal en hebben hier ook echt iets te bieden.”
High-end
Over dat laatste bestaat geen twijfel. Sellon zit in de high-end van de procesindustrie en heeft met Sabic (in Bergen op Zoom) Shell, Akzo, het Amphia Ziekenhuis en kerncentrale Borssele klanten van naam. Haar grootste uitdaging is om deze partijen just-in-time te ontzorgen. “Als zij vandaag een probleem hebben, willen ze vandaag een oplossing. Gepland onderhoud komt daarmee in de verdrukking.” Sellon BV ziet ook kansen en uitdagingen doordat bedrijven niet langer over eigen engineeringafdelingen beschikken. “Wij moeten die gaten opvullen. En daarvoor moeten we de kennis van onze mensen op peil houden.” Sellon traint naast haar eigen personeel ook haar klanten.
Gepassioneerd ondernemer
Wim van Steenis leerde zelf het afdichtingvak bij het vroegere Vinke BV. Via omzwervingen bij diverse technische groothandels kwam hij uiteindelijk toch weer bij Sellon terecht, maar dan als directeur-grootaandeelhouder. En hoewel daarmee alles voor hem samenkomt, is zijn passie nog altijd de commerciële kant. Niet voor niets begeleidt en coacht hij zijn medewerkers van de buitendienst. Van Steenis is een sociaal dier, een man met een groot netwerk; van de BZW (Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging) tot aan de plaatselijke kerk.
Goed luisteren
Voor een goed netwerk is het belangrijk dat je communicatief vaardig bent, weet ook Van Steenis. En een groot deel van communiceren bestaat uit goed luisteren. Het is tevens zijn boodschap aan collega-ondernemers: “Om te overleven moet je goed luisteren wat er gebeurt. Wat is de trend, waar gaan we naar toe. Sla dat op en vertaal het naar jezelf. Vakliteratuur bijhouden dat is één, maar ga ook gewoon eens ergens kijken”, doceert de bevlogen vakman die zelf net terug is uit Canada.
Meer informatie over SELLON B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel