Voortdurend bezig met optimaliseren van logistieke processen

  • Logistiek & Vervoer

Brouwers Transport en Logistics in ’s-Hertogenbosch verzorgt voor haar klanten een totaalpakket aan diensten. Van nationaal en internationaal transport met een eigen wagenpark tot logistieke dienstverlening en opslag van goederen in eigen warehouses. Daardoor zijn zij een aantrekkelijke partner voor de steeds groter wordende klantenkring die op logistiek gebied volledig ontzorgd wil worden.

Voortdurend bezig met optimaliseren van logistieke processen

Het familiebedrijf Brouwers maakte in de afgelopen jaren een flinke groei door. In 2018 werden alle werkzaamheden gecentraliseerd in een gloednieuw warehouse op bedrijventerrein De Rietvelden. Al twee jaar later volgde een uitbreiding van 12.000 m², in een eveneens nieuw gebouwd pand verderop in de straat. Verdeeld over de twee panden beschikt Brouwers over ruim 55.000 palletplaatsen.

Eigen wagenpark

Het transport bestaat voornamelijk uit B-2-B palletvervoer. In een straal van 500 km rondom ’s-Hertogenbosch doet Brouwers het vervoer met 18 eigen trucks en 4 vaste charters. Voor de verder weg gelegen bestemmingen in Europa wordt nauw samengewerkt met vaste partners. Bij Brouwers werken 56 medewerkers, waarvan de helft bij Transport en de ander helft bij Logistics en Warehousing.

Kosten besparen met slim scannen

‘Wij kijken voortdurend naar hoe we processen kunnen optimaliseren’, vertelt directeur Toine Brouwers. ‘Zo hebben we in 2021 een nieuwe module voor het QR scannen geïntroduceerd, waarmee we op doosniveau de serienummers scannen. Voorheen gebeurde dat op stukniveau. We gingen daarmee van zes handelingen naar nog maar één keer scannen. Dat scheelt niet alleen tijd, maar ook kosten en daar profiteert de klant weer van.’

Real time voorraadoverzicht

Via een webportal hebben de klanten van Brouwers real time overzicht van alles wat er met hun goederen gebeurt: van binnenkomende pallets tot verwerkte orders, van afgeleverde zendingen tot retourvrachten, alles is inzichtelijk. ‘Door deze webportal applicatie en andere koppelingen met klantsystemen, hoeven wij nog maar zelden met klanten te mailen over orders. Klanten kunnen gewoon op elk moment van de dag precies zien hoe het er voor staat met hun voorraad of hun levering. Dat werkt heel prettig en bespaart alle partijen veel tijd.’

Elektronische CMR/E-CMR

Een andere, duurzame optimaliseringsslag is het werken met een E-CMR. ‘Begin november 2021 implementeerde we dit voor één klant’, vertelt Toine. ‘Daarna voor andere klanten.’ Verder werkt Brouwers met enkele pakketleveranciers aan een pilot om op doosniveau te gaan uitleveren. ‘Dat is wel echt een andere tak van sport. Pakjes picken vergt een andere indeling van je magazijn dan orderpicking op palletniveau. Maar wellicht gaan we ons hier in de toekomst verder op richten.’

Zonnepanelenveld

Ook toekomstgericht is het 10.000 m² zonnepanelenveld op het dak van een van de Brouwers panden, dat eind oktober 2021 werd aangesloten. ‘Jaarlijks gaat het zo’n drie keer ons huidige elektraverbruik opleveren’, vertelt Toine.’ Er kunnen hiermee dus ook heel wat huishoudens van stroom worden voorzien.’ Ook het dak van het tweede pand is al voorbereid voor het plaatsen van zonnepanelen in een latere fase. Zo is Brouwers in veel opzichten klaar voor de toekomst!

Meer informatie over BROUWERS TRANSPORT :

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!