“We onderscheiden ons met persoonlijke service”
- 27 okt., 2017
- Zakelijke dienstverlening
2017 is een driedubbel jubileumjaar voor de Brabantse Volvo-dealer Van Roosmalen. Het familiebedrijf werd 90 jaar geleden opgericht, 50 jaar geleden deed het merk Volvo zijn intrede in het bedrijf, en 30 jaar geleden streek Van Roosmalen neer in Tilburg. Maar op de lauweren rusten is er niet bij, benadrukt directeur Jan van Roosmalen. “De online wereld ligt voor ons open.”
Foto: Jan van Roosmalen
Het was wel even spannend toen Jan van Roosmalen in 1987 het familiebedrijf overnam en de hoofdvestiging verhuisde van Loon op Zand naar Tilburg. “We streken hier in september van dat jaar neer. We waren op dat moment de eerste Volvo-dealer in Tilburg, en het was wel even spannend of de mensen ons ook hier zouden weten te vinden. Die eerste dagen zaten we met in totaal zes medewerkers te wachten op de eerste klant. Gelukkig kwam de loop er snel in en konden we 1987 alsnog met een kleine winst afsluiten.”
Personal Service
Na die eerste maanden in Tilburg ging het verder bergopwaarts met het bedrijf. In de loop der jaren volgden diverse overnames, en anno 2017 mag Van Roosmalen zich met acht vestigingen in het Brabantse zelfs de grootste Volvo-dealer van Nederland noemen. Particuliere én zakelijke rijders kunnen bij het familiebedrijf terecht voor zowel aankoop, lease, onderhoud en reparatie van hun Volvo. Aan de kernwaarden van het bedrijf is in al die jaren niets veranderd, benadrukt Jan van Roosmalen. “Persoonlijke aandacht en service: daar staan we voor. Niet voor niets werken we volgens het in Zweden ontwikkelde Personal Service-concept, wat staat voor snelle, persoonlijke service en maximale transparantie. Dat laatste zie je ook letterlijk terug in onze vestigingen: dankzij de glazen tussenwand kun je als wachtende klant precies zien wat er in de werkplaats gebeurt. Lang wachten is er overigens niet bij: doordat we bij onderhoudsbeurten en reparaties altijd in teams weken, kunnen we de meeste werkzaamheden binnen één uur afronden.”
Passend advies
Het Personal Service-concept keert ook terug in de advisering aan de klant, vervolgt Jan van Roosmalen. “We gaan altijd uit van de specifieke wensen van de zakelijke rijder en zijn of haar mobiliteitsbehoefte. Daaruit vloeit een passend advies, bijvoorbeeld over het type voertuig, over de keuze tussen kopen of leasen, en over de financieringsmogelijkheden.” Sowieso bezoeken klanten steeds minder vaak een showroom voordat ze een auto aanschaffen, constateert Jan van Roosmalen. “Veel mensen doen hun voorwerk online. Des te belangrijker dus dat je veel aandacht besteedt aan het persoonlijke een-op-een contact. Als mensen bij ons binnenlopen, kunnen ze rekenen op die typisch Brabantse gastvrijheid en gerichte advisering over details.”
Online verkoop
De kwaliteit van Volvo is veelgeroemd, en ook op het gebied van veiligheid en duurzaamheid scoren de Zweden traditioneel hoog. Recent nog introduceerde het bedrijf de Polestar 1, vooralsnog een van de meest geavanceerde elektrische auto’s op de markt. Toch is dat anno 2017 allemaal niet meer voldoende, benadrukt Jan van Roosmalen. “De kwaliteit van personenauto’s is over de gehele linie toegenomen; daarmee kun je je als automerk nauwelijks meer onderscheiden. Als dealer zoeken wij onze toegevoegde waarde daarom in die al genoemde uitgebreide persoonlijke service. Ook onderzoeken we de mogelijkheden om potentiële klanten ook online steeds beter te bedienen. Het online configureren en aanschaffen van een auto staat nu nog in de kinderschoenen, maar we verwachten dat dit de komende jaren een hoge vlucht gaan nemen. Daar spelen wij nu al op in met de ontwikkeling van een gebruikersvriendelijke website.”
Klaar voor de toekomst
Is het familiebedrijf klaar voor de volgende 90 jaar? Jan van Roosmalen knikt. “Zeker, wat mij betreft wel. We zitten hier in Brabant goed op onze plek. Niet voor niets zetten we ons als sponsor regelmatig in voor goede doelen in de regio, recent nog voor de Stichting KiKa. En intussen zijn we ook achter de schermen bewust bezig met onze toekomst, bijvoorbeeld als het gaat over mijn eigen opvolging. We kunnen dus nog jaren vooruit.”
Auteur: Joost Peeters
Meer informatie over ROOSMALEN HOOFDKANTOOR TILBURG, VAN:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!