Bedrijfsleven pleit voor robuuste aansluiting Lemelerveld op N348

  • Regionale ontwikkeling
  • Bron: VNO-NCW

VNO-NCW Noordoost-Overijssel, Transport en Logistiek Nederland (TLN), verladersorganisatie EVO, de ondernemersvereniging Lemelerveld (OVL) en de Kamer van Koophandel doen een dringend beroep op de provincie Overijssel en de gemeente Dalfsen om voldoende financiële middelen te reserveren voor een robuuste aansluiting van de N348 op Lemelerveld.

Bedrijfsleven pleit voor robuuste aansluiting Lemelerveld op N348

Daarbij is het van groot belang dat het bedrijventerrein in Lemelerveld in de toekomst kan uitbreiden en bovendien een rechtstreekse aansluiting krijgt op de N348. Een ongelijkvloerse oplossing is daarbij wat de organisaties betreft het uitgangspunt.

De N348 ontsluit niet alleen het bedrijventerrein van Lemelerveld maar vormt voor het vrachtverkeer tevens een belangrijke Noord-Zuid verbinding. De N348 maakt bovendien deel uit van het Kwaliteitsnet Goederenvervoer Oost-Nederland.

Provinciale Staten benoemde de N348 tussen Raalte en Ommen in 2009 tot onderdeel van de hoofdinfrastructuur van Overijssel. De weg werd gecategoriseerd als regionale stroomweg met een maximumsnelheid van 100 km/u. Dat betekent dat kruispunten ongelijkvloers moeten worden uitgevoerd, ook ter hoogte van Lemelerveld. Daarmee verbetert niet alleen de doorstroming op de N348, ook de bereikbaarheid van lokale ondernemers en de verkeersveiligheid zijn erbij gebaat.

Gedeputeerde Klaasen heeft laten weten de benodigde 54 miljoen euro momenteel niet te kunnen reserveren voor de aanpassing van de N348 bij Lemelerveld. Daarom roept hij ook de gemeente Dalfsen op een financiële bijdrage te leveren aan de opwaardering. In het voorjaar zou de provincie een
besluit nemen over de opwaardering. TLN, EVO, de OVL, KvK en VNO-NCW vinden dat de weg en de aansluitingen bij Lemelerveld moeten worden opgewaardeerd conform de functie van de weg.