Brabantse bedrijven doen aan MVO: ´het zo hoort´
- 4 jun., 2010
- Innovatie & MVO
- Bron: Kamer van Koophandel
Ruim driekwart van de Brabantse ondernemers is bekend met het begrip Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).
De helft daarvan geeft aan dat MVO op dit moment daadwerkelijk een rol speelt in hun bedrijf. Dit zijn vaker (middel)grote bedrijven dan eenmanszaken. Daarnaast staan nog eens drie van de tien ondernemers open voor MVO of gaan daar binnenkort mee aan de slag. Motivatie om met MVO te starten, is vooral omdat men vindt dat het zo hoort. Ruim een kwart van de ondernemers ziet ook financiële voordelen in MVO.
Dat blijkt uit de Ondernemersbarometer van de Kamer van Koophandel (KvK) Brabant van mei 2010. De peiling stond geheel in het teken van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Brabantse ondernemers passen MVO vooral toe door het leveren van duurzame producten of diensten en door initiatieven op het gebied van klimaat/energie/milieu. Daarnaast worden duurzaam inkopen en gezondheid (gezond eten in het bedrijfsrestaurant, bedrijfsfitness etc.) regelmatig genoemd als elementen waar bedrijven zich intensief mee bezig (willen gaan) houden. Een op de drie bedrijven is bezig of wil aan de slag met maatschappelijk verantwoord personeelsbeleid, onder meer door kansen te bieden aan mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.
Ondernemers die het begrip MVO kennen, zouden vooral meer willen weten over subsidies om MVO beter te kunnen toepassen. Andere onderwerpen waarin veel Brabantse ondernemers geïnteresseerd zijn, betreffen: maatregelen op het gebied van klimaat/energie/milieu, duurzaam inkopen, gezondheid en personeelsbeleid. Slechts één op de tien ondernemers heeft al te maken gehad met de aangescherpte overheidseisen voor duurzaam inkopen. Bij de grotere bedrijven is dit één op de vijf.
Na de rijksoverheid en de branche-organisaties wordt de KvK vaak genoemd als instantie waar de bedrijven hun MVO-informatie halen. Internet en vakbladen zijn daarbij de meest gebruikte media. Ook contacten met collega-ondernemers, al dan niet georganiseerd, vormen een belangrijke informatie- en inspiratiebron voor ondernemers op dit vlak.
KvK Brabant en MVO
De Kamer van Koophandel wil ondernemers graag bewust maken van de mogelijkheden van MVO. Dat doet KvK Brabant onder meer via de website www.kvk.nl/mvo. Om nog beter over het voetlicht te brengen waarom MVO belangrijk is, werkt KvK Brabant sinds 2009 samen met COS Brabant. Inmiddels hebben KvK Brabant en COS de Gouden Appel in het leven geroepen. Deze symbolische prijs gaat naar bedrijven die actief aan de slag zijn met MVO en aantoonbare resultaten hebben geboekt. De Gouden Appel is in 2010 uitgereikt aan Anova Seafood in Den Bosch en de Eindhovense lunchzaak Bagels en Beans.
Daarnaast organiseren beide partijen regelmatig ontbijtbijeenkomsten over dit thema die inmiddels door zo’n 150 ondernemers zijn bezocht.