Buitenlandse bedrijven belangrijke banenmotor Brabant
- 21 jun., 2013
- Arbeidsmarkt
- Bron: Brabantse Ontwikkelings Maatschappij
Het eerste halfjaar van 2013 zijn er ruim 1.100 banen bij gekomen in Brabant. Voor heel 2013 worden circa 2000 banen verwacht. Dat blijkt uit de cijfers van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij
De komst van buitenlandse bedrijven naar Noord-Brabant is een belangrijke aanjager van provinciale werkgelegenheid. In de eerste zes maanden van 2013 zijn via die weg 1.137 nieuwe banen gecreëerd, meer dan een verdubbeling (+ 127 procent) vergeleken met dezelfde periode het jaar ervoor.
De verwachting is dat over heel 2013 het totaal aan nieuwe buitenlandse vestigingen in Brabant circa 2000 banen zal opleveren. Dat banenaantal gaat gepaard met 75 miljoen euro aan directe investeringen, verdeeld over iets meer dan 20 projecten.
Europees distributiecentrum Fab.com
De meest recente aanwinst voor Brabant is Fab.com, de snelgroeiende online winkelketen voor designproducten. De gemeente Eindhoven meldde vorige week dat het Amerikaanse bedrijf Eindhoven heeft uitgekozen als locatie van waaruit het de Europese distributie gaat verzorgen. Met het distributiecentrum zijn 450 arbeidsplaatsen gemoeid. De BOM, in samenwerking met het Netherlands Foreign Investment Agency en de gemeente Eindhoven, heeft Fab.com begeleid bij deze keuze.
''We liggen op koers, wat in het huidige economische klimaat al een prestatie is, en groeien eigenlijk tegen de stroom in'', verduidelijkt Richard l'Ami, hoofd Foreign Investments van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij. ''Het zijn bovendien niet de minste jongens die de weg naar Brabant weten te vinden. Veelal gaat het om kennisintensieve bedrijvigheid en vaak ook om snelle groeiers in nichemarkten die via onze regio toegang tot de Europese markt en de hier aanwezige technologie zoeken.''
Werkloosheid Brabant + 27 procent
De BOM-cijfers zijn een positief signaal op een moment dat in Brabant - net als in de rest van Nederland - de werkloosheid snel oploopt. Zo meldde de landelijke uitkeringsinstantie UWV donderdag dat in een jaar tijd (mei 2012 - 2013) het aantal mensen met een WW-uitkering in Noord-Brabant met 27 procent is toegenomen, van 46.300 tot 58.800. De aanwas van 1.137 'buitenlandse' banen heeft er mede voor gezorgd dat het WW-cijfer in Brabant zich vanaf februari rond de 58.500 stabiliseert.
Investeren in kennisintensieve werkgelegenheid
Het aantrekken van buitenlandse bedrijven is een provinciaal speerpunt, vooral met het oog op de ambitie Noord-Brabant over enkele jaren tot de top van Europese kennis- en innovatieregio's te laten behoren. ''Om economische groei in de toekomst zeker te stellen zullen we het vooral moeten hebben van hogere arbeidsproductiviteit'', aldus l'Ami. ''Om dat te bereiken is investeren in Onderzoek & Ontwikkeling nodig. Dat verklaart ook waarom we graag kennisintensieve buitenlandse bedrijven proberen te verleiden de stap naar Brabant te maken.''
Trend: Indiase en Amerikaanse bedrijven
Een belangrijke trend is de belangstelling van Indiase service providers voor Noord-Brabant. ''Wat daarbij meehelpt is de aantrekkingskracht van Brainport Eindhoven, waar bedrijven zoals Philips en ASML professionele partijen zoeken om bedrijfsprocessen onder te kunnen brengen die niet tot hun kernactiviteit behoren. Het gaat daarbij om zaken als IT, accountancy en juridische activiteiten.''
Ook voor Amerikaanse bedrijven is Brabant interessant. In Oss vestigde zich de Amerikaanse voedselverwerker AFB (50 arbeidsplaatsen) en in Uden breidde het beursgenoteerde Tennant (fabrikant industriële schoonmaakoplossingen) uit. Tot slot is het besluit van Tesla, producent van elektrische auto's, om de distributie en onderhoud van zijn topmodel Tesla S in Tilburg te situeren een voorbeeld dat toonaangevende internationale bedrijven steeds makkelijker kiezen voor een vestigingsplaats buiten de Randstad.
''Bescheidenheid zal je niet ver brengen'', weet l'Ami. ''Als Brabant strijden we vooral met Amsterdam en de rest van de Randstad naar de gunst van dit soort hoogwaardige ondernemingen. Dat betekent dat je je moet laten zien, je bewust moet zijn van je sterke punten en als dat nodig is snel kunt schakelen met provincie en gemeenten om de vis op het droge te trekken.''
Meer informatie over BOM, Brabantse Ontwikkelings Maatschappij:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!