De toenemende impact van social media binnen het arbeidsrecht

  • Financieel & Juridisch
  • Bron: H.O.P. Consulting

De gevolgen van het social media gebruik door werknemers worden steeds zichtbaarder.

De toenemende impact van social media binnen het arbeidsrecht

Het ‘oude’ internetreglement
Sinds de introductie van e-mail en internet op de werkplek zijn al vele discussies gevoerd tussen werkgever en werknemer over de omvang en inhoud van het toegestane gebruik. Met name het tijdens werktijd surfen op internet voor privédoeleinden en versturen van privé-mailberichten vormden aanleiding tot soms heftige discussies en zelfs ontslagprocedures. De meeste zichzelf respecterende bedrijven met personeel in dienst beschikken inmiddels dan ook over een zogeheten internetreglement. Hierin is vastgelegd in welke mate en voor welke doeleinden werknemers tijdens werktijd van internet en e-mail op de werkplek gebruik mogen maken.

Opkomst social media
Met de opkomst van social media en bijbehorende technische ontwikkelingen is echter een geheel nieuwe situatie ontstaan. Het gebruik van netwerksites als Facebook, Hyves, LinkedIn en Twitter heeft een ware vlucht genomen. Grote groepen mensen zijn op deze manier (digitaal) aan elkaar verbonden, waardoor informatie zich steeds sneller verspreid. Door het openbare karakter van internet in het algemeen en social media in het bijzonder – “delen” is immers het toverwoord – is bovendien de reikwijdte van een mededeling via bijvoorbeeld een ‘tweet’ enorm toegenomen en voor een deel ongrijpbaar geworden. Je hebt als verzender in de meeste gevallen immers geen (volledige) controle meer over hoe een bericht zich, al dan niet via jouw netwerk, verspreidt.

Vervagende grens werk - privé
Voeg daaraan toe, dat steeds meer werknemers over een I-Phone of ander type smartphone beschikken en het wordt al snel duidelijk dat het ‘oude’ internetreglement niet langer voldoet. Zo ontstaat een cultuur van 24-uur-bereikbaar-zijn en vervaagt de grens tussen werktijd en privétijd, zeker met de steeds luider wordende roep om Het Nieuwe Werken.  Het is dan ook van groot belang om als werkgever aan te sluiten bij de huidige tijdgeest en beleid te ontwikkelen op het gebied van social media gebruik door uw werknemers.
• In welke mate is het werknemer toegestaan om voor privédoeleinden gebruik te maken van de door de werkgever beschikbaar gestelde smartphone?
• In welke mate is het werknemer toegestaan om als privépersoon via social media uitlatingen te doen over werkgever en werkgerelateerde zaken?
• In welke mate is het werknemer toegestaan om zijn (uitbundige) privéleven via social media met de hele wereld te delen als daar mogelijk schade voor werkgever uit voortvloeit?

Social media reglement
Recentelijk zijn ook gerechtelijke uitspraken gedaan omtrent ontslag op staande voet naar aanleiding van een via social media verspreide pornofilm waarin werknemer een rol speelde en omtrent overtreding van een relatiebeding door via LinkedIn te ‘linken’ met een ex-klant. Het is dan ook uitermate zinvol om na te denken over het social media gebruik door uw werknemers. Het (laten) opstellen van een social media reglement creëert bewustzijn, schept duidelijkheid en helpt zo discussies en problemen voorkomen.

Meer informatie

H.O.P. CONSULTING preventief juridisch advies
mr. S.F.M. (Serge) Hopstaken

www.hopconsulting.nl

H.O.P Consulting Juridisch Advies

Meer informatie over H.O.P. CONSULTING:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Tijssen-cs Tijssen CS | Accountants & Adviseurs

Meerwaarde door samenspel