home » nieuws » Industrie »

DNHK: “Industriële randvoorwaarden moeten beter”

  • Industrie
  • Bron: Duits-Nederlandse Handelskamer

Nederland moet sterker inzetten op de industriële sector en een consistenter innovatiebeleid voeren. Daarvoor pleit de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) samen met VNO-NCW en FME.

DNHK: “Industriële randvoorwaarden moeten beter”

“Nederland als land van de maakindustrie? Gek genoeg klinkt dit veel mensen vreemd in de oren”, zegt Dick de Boer, plaatsvervangend voorzitter van de DNHK. “Maar Nederland is een vooraanstaand industrieland en daar moeten we meer uit halen, ook internationaal gezien. De crisis leert ons dat er grenzen zijn aan geld met geld verdienen. We moeten dus weer geld verdienen door iets te maken. Dat is de nieuwe politiek-economische realiteit.”

Ondernemersforum Maakindustrie 2013

Bijna 140 deelnemers bezochten op 18 april het door de drie organisaties geïnitieerde Nederlands-Duitse Ondernemersforum Maakindustrie 2013 in Veldhoven. Op het podium discussieerden Bernard Wientjes (voorzitter VNO-NCW) en Peter Bongaerts (directeur beleid FME) met ondernemers over de toekomst van de Nederlandse industrie en de samenwerking met de belangrijkste handelspartner Duitsland. “Door de industriële sector blijft onze export op peil blijft en trekt die ons door de crisis”, aldus Bernard Wientjes.

Innovatiebeleid

Eén van de kernthema’s was het Nederlandse innovatiebeleid. “Zonder in goede tijden te investeren in innovatie overleef je het in crisistijden niet”, zei Arjan Heinen, CEO van e-Traction. “Consistent overheidsbeleid is daarbij wel van groot belang”, benadrukte hij. Ook het gebrek aan vakkrachten is een van de thema’s die de drie organisaties DNHK, VNO en FME willen aanpakken. In hun gezamenlijke campagne ‘Maak kennis, maak mee, maak waar’ bestempelen zij het Duitse beleid op het gebied van technisch onderwijs als voorbeeld. “Het tekort aan technici is momenteel dé groeibelemmering voor onze achterban”, aldus Peter Bongaerts van FME.

Kansen voor toeleveranciers

“De Duitse industrie stond er altijd om bekend relatief veel zelf te doen”, zei Rindert Ekhart van ING tijdens het forum. “Dit lijkt nu te veranderen. Ook in Duitsland wordt steeds meer uitbesteed en daar kunnen Nederlandse toeleveranciers uitstekend op inspelen.”

De campagne ‘Maak kennis, maak mee, maak waar’ loopt nog tot eind 2013 en biedt tijdens verschillende evenementen de gelegenheid om meningen uit te wisselen en contacten met bedrijven uit Nederland en Duitsland te leggen.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!