Dovideq Medical uit Deventer wint MKB Export Award
- 7 mrt., 2014
- Innovatie & MVO
- Bron: MKB Nederland
MKB-Nederland en TNT Express prijzen innovatief bedrijf met enorme potentie. Dovideq Medical uit Deventer is de winnaar van de eerste MKB Export Award.
Ondernemer Bert Dommerholt ontving de prijs vanmiddag in Nieuwegein tijdens de bijeenkomst ‘Verover nieuwe markten’ voor exporteurs. MKB-Nederland en TNT Express hebben de MKB Export Award in het leven geroepen om ondernemers uit te dagen een eerste stap over de grens te zetten of om hun exportactiviteiten uit te breiden. Internationale handel is immers al jaren de trekker van de Nederlandse economie en het onbenutte exportpotentieel in het mkb is nog altijd groot.
Dovideq Medical laat met de winst van de MKB Export Award een kleine honderd mkb-bedrijven achter zich. Het innovatieve bedrijf van Bert Dommerholt bestaat sinds 2011, telt vier medewerkers en opereert op het snijvlak van de meettechniek en de medische wereld. Dovideq produceert meetinstrumenten voor de kwaliteitsbeoordeling van endoscopen die worden gebruikt bij kijkoperaties. Het heeft als eerste ter wereld een volautomatische endoscooptester ontwikkeld, die zich mag verheugen in een grote belangstelling vanuit de markt. Volgens Dommerholt voorkomt zijn endoscooptester vertraging in de operatiekamer - met lagere zorgkosten tot gevolg- en vergroot die de patiëntveiligheid.
Doorslag
Het innovatieve karakter van het product en de enorme internationale potentie die Dovideq daarmee heeft, vormden voor de jury van de MKB Export Award de doorslag in haar eindoordeel. In Nederland heeft Dovideq al aan vele ziekenhuizen apparaten geleverd. Het bedrijf zet inmiddels ook gerichte stappen op de omringende markten, zoals Groot-Brittannië en Duitsland, en heeft twee grote propects in de VS en Australië.“De wereldwijde markt ligt voor ons open, maar we maken hierin wel keuzes om het beheersbaar te houden”, aldus Dommerholt.
Dat Dovideq een bedrijf is met veel potentie en vertrouwen in de markt, blijkt onder meer uit het feit dat het vorig jaar via crowdfunding binnen 60 uur € 150.000 heeft ‘opgehaald’.
Met het winnen van de MKB Export Award krijgt Dommerholt een flinke duw in de rug om zijn internationale ambities te verwezenlijken. Hij ontvangt een tegoed van € 30.000 aan Expressvracht van TNT Express. Van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en taleninstituut Regina Coeli, die de verkiezing beide ondersteunen, krijgt hij respectievelijk een Zakenpartnerscan ter waarde van € 500 en een talencursus naar keuze bij de nonnen in Vught ter waarde van € 3.000.
De wedstrijd om de MKB Export Award ging vorig jaar april tijdens de Week van de Ondernemer van start. Een kleine honderd bedrijven deden eraan mee. Na verschillende rondes bleven de tien beste kandidaten over. De jury heeft haar selectie gemaakt op basis van het profiel, het exportplan en de motivatie van de deelnemers. Ook het aantal stemmen dat zij via sociale media wisten binnen te halen, speelde daarbij een rol.
Dovideq werd vanmiddag tot winnaar uitgeroepen tijdens ‘Verover nieuwe markten’, een evenement voor bijna tweehonderd (startende) exporteurs georganiseerd door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, MKB-Nederland en TNT Express. De bijeenkomst stond mede in het teken van het programma Starters in International Business (SIB), een overheidsregeling die ondernemers een coachingtraject biedt dat in drie stappen naar een internationale aanpak leidt.
Onbenutte kansen
MKB-Nederland, TNT Express en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zetten zich al langer samen in om ondernemers te stimuleren de grens over te gaan. Mkb’ ers zouden juist nu hun vizier op buitenlandse markten moeten richten, want daar liggen nog grote groeikansen. In eigen land zijn die macro-economisch gezien nog altijd beperkt. Het voorzichtige herstel van de economie wordt nog steeds gedragen door de export, zo bleek eerder deze week ook uit de CPB-cijfers. Bedrijven die exporteren doen het gemiddeld al jaren beter dan bedrijven die dat niet doen.
Hoewel het percentage exporterende bedrijven toeneemt, is er nog steeds sprake van een onbenut exportpotentieel in het mkb, dat op niet minder dan 46 miljard euro wordt geraamd. Opvallend aan de Nederlandse export is dat die zich vooral richt op Europa; 74 procent van ‘onze’ uitvoer heeft een bestemming binnen de Europese Unie. Op de groeimarkten buiten Europa heeft Nederland een relatief klein aandeel en laat het kansen liggen in vergelijking met onze buurlanden. In 2012 ging slechts 1,6 procent van de Nederlandse exportwaarde naar China. Duitsland noteerde 6,1 procent.
Campagne
Internationaal ondernemen begint met betrouwbare informatie en de juiste contacten.
Met hun gezamenlijke campagne Verover Nieuwe Markten voorzien MKB-Nederland en TNT Express in die behoefte. Onder die vlag hebben zij sinds 2010 al diverse E-books en andere internationale tools voor ondernemers uitgebracht. Die zijn alleen vorig jaar al door 80.000 ondernemers geraadpleegd.
Meer informatie over MKB Midden - Apeldoorn:
Bekijk het complete instantieprofiel