Dutch Agri Food Week: 3.000 bezoekers in Noordoost-Brabant
- 23 okt., 2017
- Agrofood & Biobased
- Bron: AgriFood Capital
Afgelopen donderdag 19 oktober was de laatste dag van de derde editie van Dutch Agri Food Week: 11 dagen waarin heel Nederland nieuwe inzichten kon opdoen over de toekomst van voedsel in Nederland en de wereld.
Innovatie centraal in Noordoost-Brabant
Innovatie in de agrifood sector stond centraal in Noordoost-Brabant tijdens deze editie van Dutch Agri Food Week. Zo’n 3.000 bezoekers, vooral professionals en studenten maar ook consumenten - wisten de weg te vinden naar de ca. 20 evenementen in de regio. Hier was te zien, te proeven en te beleven hoe de sector in onze regio werkt aan vernieuwing op het gebied van voeding en voedselproductie.
Roel Schutten, directeur van AgriFood Capital: “Het programma dat we in nauwe samenwerking met onze partners hebben neergezet bood inspiratie en ruimte voor mooie nieuwe ontmoetingen. Het gaf een kijkje in de toekomst van ons voedsel en droeg bij aan het zichtbaar maken van de grote waarde van de agrifood sector voor onze regio. De agrifood sector is de economische motor van Noordoost-Brabant, met tal van kansen om te ondernemen, te werken en te leren.”
Enkele highlights uit Dutch Agri Food Week in Noordoost-Brabant:
Maar liefst 147 teams van kinderen tussen 10 en 12 jaar meldden zich aan voor de derde editie van AgriFood Capitals kinderkookwedstrijd Keukenbazen. Alle zeventien gemeenten in Noordoost-Brabant deden mee. Bij de wedstrijd zijn chefkoks, lokale foodleveranciers en scholen uit de gemeenten nauw betrokken. Keukenbazen 2017 werd een spannende strijd, die werd gewonnen door Fleur en Maureen uit Sint Anthonis.
Tijdens de Bestuurlijke Regiodag Noordoost-Brabant op 12 oktober droeg de SmaakBurgemeester van 2016, Antoine Walraven van Mill en Sint Hubert, zijn Keukenbazen-ambtsketen over aan de nieuwe SmaakBurgemeester: Marleen Sijbers van Sint Anthonis.
CEO meets Start-up
Ruim baan was er tijdens Dutch Agri Food Week voor ontmoetingen tussen jongeren en gevestigde ondernemers, zoals tijdens CEO meets Start-up. Kansrijke start-ups pitchten daar hun concept of product en konden er direct over in gesprek met de aanwezige CEO’s. Een initiatief van AgriFood Capital en OndernemersLift+.
Ook tijdens Food100 ontmoetten ‘aanstormend’ en ‘gearriveerd’ elkaar. Tijdens een Breakfast Meeting op 13 oktober werd de Food100 lijst bekend gemaakt: dé lijst met voedselveranderaars van vandaag en morgen. Drie ‘changemakers onder de 30’ en drie ‘gamechangers boven de 30’ kregen bovendien een speciale vermelding op de lijst. Dalila Sayd van het EETschap uit onze regio was een van de speciaal onderscheiden ‘3 onder de 30’. Food100 is een initiatief van AgriFood Capital, Food Inspiration en SFYN (Slow Food Youth Network Nederland).
Open Doors-initiatief
Leerlingen uit het MBO bezochten tijdens Open Doors for Talent toonaangevende foodbedrijven in de regio: Heineken, Hutten (De Verspillingsfabriek) en Sligro. Open Doors is een initiatief van AgriFood Capital Werkt! en de BZW.
Tijdens We Are Food 2018 - Brabantse Keukens werd alvast een kijkje in de keuken genomen van We Are Food 2018. In 2018 is Brabant Europese Regio van de Gastronomie. Tien ondernemers die werken aan vernieuwing van de sector geven in 2018 een maand lang een ‘Keuken’ gestalte, met onderwerpen als Verspilling, Community Farming, Datafood en Gastvrijheid.
Op de Dáááág tegen Verspilling bij Three-Sixty in Veghel klonk het startsein voor Expeditie Food Waste, een traject waarin agrifood ondernemers kansen ontdekken en plannen maken om de voedselverspiling binnen hun bedrijf of keten te verminderen en beter te verwaarden. Dezelfde ochtend werd de nieuwe werkplek van MVO Nederland geopend in Three-Sixty.
De Food Inspiration Days trokken ruim 1000 foodservice professionas naar de CHV Noordkade in Veghel, voor een bruisend programma boordevol inspiratie, noviteiten, trends en ontmoetingsmogelijkheden.
Honderden bezoekers mocht het Pluk- en Oogstfeest Land van Cuijk verwelkomen op een zonovergoten zondag 15 oktober. Er was onder meer een Smaakmarkt met Land van Cuijkse streekproduct, een wildplukwandeling, live-cooking, workshops en de Kennisweide 'Boeren anno nu'. Het Pluk- en Oogstfeest was ook het startsein van de campagne “’n Goei Leven”.
Vernieuwers in de Agro As de Peel Proeftuin en Land van Cuijk pitchten op donderdag 19 oktober hun ideeën tijdens Pionieren in de AgriFood Proeftuin, een bijeenkomst voor bedrijven, belangengroepen en overheden.
Samen met Rabobank
Rabobank was partner in tal van events. Landelijk, maar zeker ook in de regio Noordoost-Brabant. De bank droeg met middelen en inhoudelijk bij aan onder meer Keukenbazen, Dáááág tegen Verspilling, CEO meets Start-up en Food100.
Meer informatie over AgriFood Capital:
Bekijk het complete instantieprofiel