‘Export meer richten op opkomende markten’
- 21 jun., 2012
- Financieel & Juridisch
- Bron: MKB Nederland
Het Nederlandse bedrijfsleven moet zijn exportactiviteiten meer gaan richten op groeimarkten buiten Europa.
Die oproep deden voorzitter Hans Biesheuvel van MKB-Nederland en minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken vandaag tijdens het OndernemersCongres Noordoost-Brabant in Den Bosch.
Minister Rosenthal maakt zich zorgen over de focus van de Nederlandse export op West-Europa. Liefst 70 procent van de uitvoer gaat naar de ons omringende landen, terwijl de groeimarkten zich juist in de opkomende economieën als China, Brazilië, India en Turkije bevinden, aldus de bewindsman. “Dáár liggen grote kansen, ook voor het mkb. Ik zie daar op mijn reizen mooie voorbeelden van.”
Hans Biesheuvel deelt de zorgen van de minister. “Nederland is de zevende exporteur ter wereld, maar we richten ons feitelijk op een beperkt gebied dat ook wordt geraakt door de crisis. De export is een cruciale stimulator om uit de huidige recessie te komen, maar dan moeten we ons vizier juist gaan richten op de markten waar de kansen het grootst zijn”, aldus de MKB-voorzitter.
Handelsmissie
Biesheuvel leidt komend najaar zelf een handelsmissie van het ministerie van EL&I naar een van die opkomende markten, Brazilië. Op zijn verzoek organiseert het ministerie van Maxime Verhagen later dit jaar speciaal voor het mkb twee extra exportreizen. “MKB-Nederland wil ondernemers letterlijk op weg helpen”, aldus de voorzitter. “Handelsreizen bieden hen een uitgelezen en laagdrempelige kans om potentiële zakenpartners te ontmoeten.”
Biesheuvel heeft zich eerder al hard gemaakt voor een minister van Buitenlandse Handel in het volgende kabinet: “Een bewindspersoon die niet al te vaak in de Tweede Kamer hoeft te zijn en tweehonderd dagen per jaar bereid is Nederland in het buitenland op de kaart te zetten, kan er mede voor zorgen dat de export een extra boost krijgt.”
Deuren openen
Voor het inmiddels demissionaire kabinet Rutte I is economische diplomatie topprioriteit, benadrukte Rosenthal. De Nederlandse ambassades en consulaten wereldwijd hebben de opdracht om Nederlandse ondernemers te helpen nieuwe markten binnen te komen. “Maak daar gebruik van”, riep hij de circa duizend ondernemers in de zaal in Den Bosch op. “Ambassades kennen de lokale markt, de cultuur en de voetangels en klemmen. Ze kunnen kansen signaleren en deuren openen bij lokale overheden. Dus als u de stap naar die nieuwe markt gaat zetten, klop dan aan bij de posten. Ze zijn ervoor.”
Eerste Hulp bij Internationaal Ondernemen
Hans Biesheuvel overhandigde de minister vandaag het boekje Eerste Hulp bij Internationaal Ondernemen, dat MKB-Nederland samen met TNT Express heeft uitgebracht. Beide organisaties zijn ervan overtuigd dat het aandeel mkb-ondernemers dat internationaal actief is – nu een op de drie - omhoog kan en ondersteunen bedrijven met internationale aspiraties op verschillende manieren.
Het boekje is te bestellen of gratis te downloaden bij de MKB Servicedesk. Op deze site van MKB-Nederland vinden ondernemers nog veel meer tips en tools met betrekking tot internationaal ondernemen, zoals landeninformatie, whitepapers en webinars.
Meer informatie over MKB Brabant:
Bekijk het complete instantieprofiel