FoodChallenge2020.com

  • Agrofood & Biobased
  • Bron: ZLTO

Consumenten uitdagen mee te denken over food van de toekomst.

FoodChallenge2020.com

Voedsel is ons aller zorg. Of zoals Roger van Hoesel, directeur van stichting Food Valley en één van de partners van Food2Market het formuleert: “Voedsel is en blijft een uitdaging, voor nu en de toekomst."

Samen met Nederland Bloeit organiseert  Food2Market daarom de Food Challenge. Een zoektocht naar goede ideeën omtrent het voedsel van de toekomst. Met Facebook als hét platform. Op 8 maart 2012 is de Facebook pagina www.foodchallenge2020.com officieel gelanceerd.

Niet alleen de eerlijke verdeling van voedsel in de wereld heeft onze aandacht nodig. Ook aspecten als gezondheid, duurzaamheid en gemak spelen een steeds grotere rol. Bovendien heeft voedsel een sociale en psychologische kant. Denk aan samen gezellig eten of genieten van iets lekkers. De grote vraag is: hoe kan het voedsel van de toekomst aan al deze zaken bijdragen?
Om die vraag te beantwoorden zijn goede ideeën nodig. Ideeën die het voedsel van de toekomst mede bepalen.
 
Met de kracht van de sociale media in het achterhoofd hebben Food2Market en Nederland Bloeit, samen met de partners stichting Food Valley, Food Connection Point, Flanders’ FOOD, DIL (Deutsches Institut für Lebensmitteltechnik) en FPI (Food Processing Initiative), daarom de Food Challenge in het leven geroepen. Een Facebook platform voor al die mensen die mee willen denken en delen over ons voedsel van de toekomst.

De Food Challenge

De Food Challenge bestaat tenminste uit 4 verschillende challenges. De eerste in het rijtje is de challenge ‘Creëer/Schets  jouw favoriete voedsel voor 2020’. Daarbij wordt mensen gevraagd hoe zij denken dat ons voedsel er uit ziet in het jaar 2020. Elies Lemkes-Straver directeur van ZLTO: “Zijn smoothies dan nog steeds hot? Is ‘beautyfood’ een trend? Of wellicht ‘brainfood’? Zijn we genoodzaakt om insecten te eten? Is local food tegen die tijd ingeburgerd? Waar, hoe en met wie eten we? Al deze vragen zijn van belang en kunnen de richting bepalen waarin de aard en vorm van ons voedsel zich bewegen.”

Food Connection Point-directeur Jan van Rijsingen: “Wij vragen mensen via Facebook om dat voedsel van morgen te beschrijven of te laten zien. Verhalen, beelden, ontwerpen, alles is welkom. Het is de bedoeling dat we zo goede ideeën verzamelen, maar ook anderen inspireren om zelf na te denken. Naast de Facebook pagina komt er ook een @food2020, waarop alle ontwikkelingen rondom de Food Challenge zijn te volgen.” De volgende drie challenges hebben betrekking op duurzaamheid, gezondheid en design.

Food Trip als beloning

Het allerbeste idee wordt uiteindelijk beloond met een exclusieve Food Trip ter waarde van 1.000 euro. Daarnaast zijn er als tweede en derde prijs entreebewijzen te winnen voor de Floriade, dé wereldtuinbouwtentoonstelling die dit jaar in Venlo neerstrijkt en daar miljoenen bezoekers van over de hele wereld zal trekken. Om in aanmerking te komen voor de prijzen is het de bedoeling dat deelnemers aan de Food Challenge met hun idee zoveel mogelijk ‘likes’ van vrienden op Facebook genereren. Vervolgens komen ze daarmee in een top 10 terecht, waaruit een professionele jury uiteindelijk de winnaars kiest. “Die jury bestaat uit verschillende Nederlandse, Duitse en Vlaamse food experts”, aldus Erwin Lamot van Flanders’ FOOD.
Om mee te doen aan de Food Challenge hoeft alleen maar een deelnameformulier ingevuld te worden dat te vinden is op www.foodchallenge2020.com. Naast de persoonlijke  gegevens is er voldoende ruimte ingebouwd waar iedereen zijn of haar idee kan omschrijven en bijlagen kan toevoegen in de vorm van een foto, filmpje, tekening, etc.

Officiële lancering

De officiële aftrap van de Food Challenge en de lancering van het Facebook platform vond plaats op donderdag 8 maart, tijdens een meeting van de Board of Directors van Food2Market in Wageningen. De openingshandeling is verricht door de gezamenlijke directeuren van de partners van Food2Market.

De jury

De namen van de internationale jury zijn Jan van Rijsingen (Food Connection Point), Roger van Hoesel (stichting Food Valley), Volker Heinz (DIL), Mark Bucking (Fraunhofer Institute), Erwin Lamot (Flanders’ FOOD) en Elies Lemkes-Straver (ZLTO) en Dick Veerman (Foodlog).

Meer informatie over Verwijderd:

Bekijk het complete instantieprofiel

Tijssen-cs Tijssen CS | Accountants & Adviseurs

Meerwaarde door samenspel