‘Foodmkb kan geld verdienen in Afrika’
- 9 mei, 2014
- Agrofood & Biobased
- Bron: Foodvalley NL
In Afrika zijn er volop kansen voor de Nederlandse voedingsindustrie, vooral in het volkrijkste land van het continent Nigeria. De aanwezigheid van topmannen Jean-Francois van Boxmeer van Heineken en Paul Polman van Unilever op het World Economic Forum in Nigeria bewijst dit.
Dit zegt Bob Steetskamp die drie jaar lang de Nigeriaanse activiteiten leidde voor FrieslandCampina en nu investeringen in opkomende markten promoot.
“Bedrijven als FrieslandCampina en Heineken hebben fabrieken in Nigeria. Die hebben een marktaandeel van dik 160 miljoen consumenten”, zegt hij tegen BNR Nieuwsradio. “Die halen hele goede rendementen, dus ja er is geld te verdienen.
Kansen topsector Agri & Food
Steetskamp is ook betrokken bij de topsector Agri & Food. Vooral voor die sector liggen er veel kansen in Azië en Afrika. Steetskamp: “Kijk naar Nigeria. Daar gaat de bevolking de komende decennia groeien naar 300 miljoen mensen. Die monden moeten allemaal gevoed worden. Het voedsel wordt nu voor een groot gedeelte geïmporteerd, dus daar liggen kansen voor de BV Nederland.”
Die kansen bestaan uit het lokaal produceren van voedingsmiddelen. “Dat is veel goedkoper en veel efficiënter. Daar kunnen wij met Nederlandse kennis, technologie en innovatie enorm bij helpen.”
Mkb helpen
Volgens Steetskamp moet de Nederlandse voedingsindustrie dan nog wel een slag maken. De meeste export verdwijnt naar de ons omringende landen, waar weinig groei te behalen valt. “We moeten vooral het mkb helpen om markten in Azië en Afrika op te zoeken.”
Meer informatie over VERWIJDERD:
Bekijk het complete instantieprofiel