Foursquare: Iets voor ondernemers?

  • Technologie
  • Bron: Recron

Populariteit van Foursquare neemt sterk toe.

Foursquare: Iets voor ondernemers?

 Inmiddels maken zo’n vier miljoen mensen er dagelijks gebruik van. Foursquare is een sociale netwerk website, software voor mobiele telefoon en een spel.
 
 
Nadat je je als gebruiker hebt geregistreerd, kun je via Foursquare op je mobiele telefoon aan je vrienden laten weten waar je bent. Het spelelement bestaat eruit dat je punten kunt verdienen door op een locatie ‘in te checken’. Wanneer een gebruiker vaker heeft ingecheckt op een locatie op verschillende dagen dan andere gebruikers binnen een bepaalde periode, dan krijgt deze gebruiker de titel ‘Mayor’. Daarnaast zijn er onderscheidingen voor ‘jetsetters’ die regelmatig op vliegvelden inchecken en voor de gebruiker die met drie Foursquare-gebruikers van het andere geslacht incheckt. Aangezien het aantal vrouwelijke gebruikers sterk in de minderheid is, valt dit voor mannen nog niet mee.

Het is mogelijk om tips, ervaringen en foto’s toe te voegen (“In restaurant X hebben ze heerlijke appeltaart”), zowel door gebruikers als bedrijven die hun onderneming hebben aangemeld. Zo kan een horecagelegenheid een kortingscoupon sturen naar een mogelijke bezoeker: “Vandaag hebben we een speciaal lunchmenu voor Foursquare-gebruikers”. Via koppelingen met Twitter en Facebook kan de bezoeker automatisch melden waar hij is geweest en hoe het was.
Naar verwachting komen er in de nabije toekomst meer ‘serieuze’ toepassingen die gebaseerd zijn op locatie-informatie. Te denken valt aan een programma dat acute medische problemen signaleert en hulpdiensten inschakelt.

Net als andere sociale media heeft FourSquare twee kanten. Een gebruiker kan enthousiast zijn over een accommodatie of onderneming, maar kan ook wereldkundig maken dat hij of zij onvriendelijk is behandeld of in een slecht bed heeft geslapen. Als ondernemer kun je hier wel meteen op in springen, je hebt immers rechtstreeks contact.