Gebrek aan digitalisering kost Nederlandse transportbedrijven kostbare omzet
- 7 sep., 2018
- Logistiek & Vervoer
- Bron: logistiek.nl
Nederlandse transportbedrijven blijven achter met digitalisering ten opzichte van hun Europese collega’s.
Dat kan op korte, maar vooral op lange termijn veel handel kosten. Op het gebied van veiligheid zijn de Nederlandse bedrijven juist wel vooruitstrevend.
Gebrek aan digitalisering kost Nederlandse transportbedrijven kostbare omzet
Nederlandse transportbedrijven blijven achter bij Europese collega’s als het gaat om de digitale registratie van de rij- en rusttijden: 19% registreert de rij- en rusttijden nog altijd niet digitaal. Alleen Spanje en Polen doen het Europees gezien nog slechter.
Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics. Het onderzoek werd gehouden onder 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Het is niet slim om de nieuwe technieken te negeren. Doe je dat wel, dan loop je heel snel heel ver achter. De technologie van vandaag de dag zet de wereld op zijn kop.
Nederlandse transporteurs lopen klussen mis
Door het gebrek aan digitalisering lopen Nederlandse transportbedrijven omzet mis, concludeert TomTom. Ze moeten opdrachten weigeren vanwege gebrek aan capaciteitsinzicht. bij ad-hoc klussen en veranderingen in de planning. 14% van de Nederlandse transporteurs heeft in de afgelopen 12 maanden meer dan 31 keer een klus moeten weigeren, omdat ze onvoldoende inzicht hadden in de resterende capaciteit. Gemiddeld in Europa lag dat percentage op 3%.
Het relatief lage aantal controles op de Nederlandse wegen, wordt genoemd als mogelijke oorzaak voor het achterblijven van investeringen in digitaal tachograaf management. 22% van de Nederlandse respondenten geeft aan dat ze in het afgelopen jaar niet éénmaal onderweg zijn gecontroleerd op de rij- en rusttijden (tegen 15% gemiddeld in Europa).
Veiligheid belangrijk
Nederlandse transportbedrijven investeren wel in veiligheid van hun chauffeurs: 48% controleert het rijgedrag en stuurt chauffeurs op training, tegen respectievelijk 33% en 42% gemiddeld in de rest van Europa. Nederlandse bedrijven zijn wel terughoudender met het gebruik van camera’s, zowel in de cabine als rondom de voertuigen: het aantal gemonteerde camera’s ligt nu al lager dan het Europese gemiddelde en het percentage bedrijven dat ook niet van plan is camera’s te installeren ligt beduidend hoger.