Havencongres Zeeland in teken van toegevoegde waarde
- 7 jul., 2016
- Regionale ontwikkeling
- Bron: Economische Impuls Zeeland
Vrijdag 1 juli vond in Vlissingen de derde editie van het Havencongres Zeeland plaats. De waarde die een haven moet leveren aan de economie van Zeeland en Nederland stond centraal.
CEO Jan Lagasse benadrukte in zijn openingsspeech, dat overslagcijfers te zwaar worden gewaardeerd als indicator van de gezondheid van een haven. Lagasse: ‘als een tripod – een moderne fundering voor een windmolen in zee – voor een windmolenpark op zee in de haven wordt geassembleerd en gecoat en als projectlading door de haven gaat dan is het overslagtonnage zeer beperkt, maar er is gedurende een langere tijd zeer veel hoogwaardige arbeid en toegevoegde waarde gecreëerd. Als daarentegen een containerschip door de haven gaat en haar lading op het spoor wordt gezet en naar, ik noem maar wat, Polen wordt vervoerd om de inhoud daar te laten bewerken is het tonnage misschien spectaculair, maar de gecreëerde toegevoegde waarde voor de regio of het land is veel beperkter.’
Niche
Hiermee wilde Lagasse niet zeggen dat er geen plaats in de havens van Zeeland zou zijn voor containeroverslag. In tegendeel, benadrukte CCO Dick Gilhuis. ‘Uitgangspunt is dat een moderne full-service haven niet zonder containers kan.’ Zeeland Seaports wil zich daarbij nadrukkelijk richten op nichemarkten en shortsea. ‘Wij zien als haven dat we in deze regio veel directe export hebben naar bestemmingen in Europa, West-Afrika en het Midden-Oosten. Op die handel richten wij ons.’ Als voorbeeld noemde Gilhuis de export van uien. Nederland exporteert voor een half miljard euro aan uien per jaar. Uiengigant MSP Onions vervoert sinds begin dit jaar uien per lijndienst van CMA CGM vanuit Vlissingen.
Kracht van Vlissingen
Lindert Moerdijk, van MSP Onions, schetste vervolgens – net als Sharon Bick van Central Shipping Agency, agent van Star Reefers dat sinds kort een rechtstreekse lijndienst onderhoudt tussen Vlissingen en Guayaquil in Ecuador – de kracht van Vlissingen als containerhaven. ‘Voldoende diepgang, goede achterlandverbindingen en nooit arbeidsonrust.’
Zoals CEO Jan Lagasse al aangaf, kunnen offshore activiteiten waarde toevoegen aan het portfolio van een haven. Theo Vollaard van Atlantic Marine and Offshore (AMO) plaatste weliswaar al te rooskleurige verwachtingen van met name de decommissioning-markt, maar onderstreepte wel dat Vlissingen een uitmuntende uitganspositie heeft voor de offshore markt.
Succesvolle samenwerking
Het derde programmaonderdeel was minder nautisch van aard, maar betrof een case van een succesvolle samenwerking tussen elf ondernemingen uit de regio, waarvan een groot deel gevestigd is in de havens van Zeeland. In het kader van Smart Delta Resources worden de reststoffen van de ene partij, denk aan waterstof of stikstof, gebruikt als grondstof voor een andere onderneming. Wies Saman, van Impuls Zeeland en Gijsbrecht Gunter van Yara gaven een overzicht van de stand van zaken op dit moment.
Meer informatie over Economische Impuls Zeeland, N.V.:
Bekijk het complete instantieprofiel