Hoodfkantoor Kraft Foods naar West-Brabant

  • Regionale ontwikkeling
  • Bron: NV REWIN West-Brabant

Kraft Foods, de Nederlandse marketing & sales organisatie van 's werelds nr. 2 op het gebied van voedingsmiddelen, heeft aangekondigd te vertrekken uit Hoofddorp en samen met één van haar dochters, LU Nederland, een kantoorpand te betrekken in het West-Brabantse Oosterhout.

Voor de nieuwe vestigingslocatie werd in eerste instantie naast West-Brabant ook serieus gekeken naar Rotterdam, Dordrecht, Papendrecht, Gorinchem en Antwerpen.
De beslissing om te verhuizen naar West-Brabant werd uiteindelijk genomen op basis van kosten- en efficiency argumenten, èn het feit dat in dat deel van Nederland zich het zwaartepunt van de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie bevindt.
Dichter op het vuur, dus. Bovendien zat LU Nederland al in West-Brabant, te weten in Breda, en bleken de vestigingsvoordelen in die regio ook in de praktijk evident. 
Kraft Foods Nederland en LU Nederland nemen hun intrek in de Americatower in Oosterhout, een prestigieuze locatie passend bij de status van Kraft Foods, langs de snelweg A-27. Per 1 januari 2011 zal de verhuizing rond zijn. In totaal zijn met de bundeling van activiteiten in Oosterhout ca. 140 arbeidsplaatsen gemoeid.
De Oosterhoutse wethouder Yves de Boer is zichtbaar blij met de vangst van deze grote vis.
"Het toont eens te meer aan dat Oosterhout niet alleen aantrekkelijk is voor grootschalige distributie-en andere logistieke activiteiten, maar steeds nadrukkelijker in beeld komt bij ondernemingen die actief zijn in de zakelijke dienstverlening met een hoge toegevoegde waarde. Dat Kraft Foods, een bedrijf van wereldfaam en-klasse, voor Oosterhout kiest om haar marketing & sales organisatie te huisvesten in een van onze hoogwaardige, zeer representatieve kantoorgebouwen versterkt nog maar eens de positonering van Oosterhout als een moderne, ondernemingsvriendelijke gemeente in het hart van de Benelux'.
De regionale ontwikkelingsmij. NV REWIN  West-Brabant is in haar nopjes met dit besluit. Met een knipoog naar de slogan van Kraftfood...KraftFood makes  my day delicious.
Het zet West-Brabant  op de kaart en het zal ook andere prominente investeerders inspireren om dezelfde stap te maken. Immers als zo'n grote speler voor West-Brabant kiest dan is dat een uitstekend testimonial......,

 

 

ACHTERGRONDINFORMATIE OVER KRAFT FOODS

Kraft Foods is het op 1 na grootste bedrijf ter wereld op het gebied van voedingsmiddelen, met een jaarlijkse omzet van 42 miljard USD in 2008, die bovendien bijna 17% hoger was dan het jaar ervoor. Het concern bezit meer dan 50 merken, die in 150 verschillende landen worden verkocht en zich vooral situeert in de productcategorieën chocolade, snacks, kaas en koffie. Negen van die merken, waaronder Kraft, Jacobs, Milka en Oreo, hebben elk al een jaaromzet van meer dan 1 miljard. Minstens 40 namen uit het merkenportfolio bestaan al 100 jaar of meer.  80% van de Kraft merken in markleider in het betreffende marktsegment.  In elk huis, bij elke familie ligt er wel een product van Kraft Foods. 
De Kraft Foods organisatie, die zijn oorsprong vindt in de 18e eeuw, heeft in totaal 98.000 mensen in dienst en bezit 168 productie- en verwerkingslocaties in alle delen van de wereld. De hoofdzetel bevindt zich in Northfield, Illinois (USA).
De merkenportfolio van Kraft Foods behoort tot de sterkste van alle ondernemingen uit de consumentenindustrie en Kraft heeft 40 merken die elk ruim 100 jaar geschiedenis schrijven ; 50 merken genereren elk een omzet van meer dan 100 miljoen dollar. Tot de Europese topmerken behoren Côte d'Or, Milka, Toblerone, Jacobs, LU, Carte Noire en Philadelphia. Kortom: een zeer respectabele onderneming, waarvan de Nederlandse tak nu gecentraliseerd wordt in West-Brabant.
Kraft Foods Nederland B.V. ontstond in Nederland enerzijds met het verkopen van koffie door Koffie Hag Maatschappij vanaf 3 februari 1920. In de jaren '80 is Koffie Hag samengegaan met General Foods. General Foods werd vervolgens  overgenomen door Philip Morris Inc. en in 1989 samengevoegd met Kraft Inc. Hierdoor ontstond Kraft General Foods.
Anderzijds werd vanaf 1960 Côte d'Or chocolade in Nederland verkocht en in 1978 vestigde Jacobs Suchard (Milka, Toblerone) zich in Nederland. Een kleine tiental jaren later fuseerden zij en gaan verder als Jacobs Suchard Côte d'Or Nederland. In 1990 werd ook dat bedrijf onderdeel van Philip Morris Inc, waardoor in 1994 de fusie mogelijk werd met Kraft General Foods en Kraft Jacobs Suchard ontstond. Zij betrekken dan samen één kantoor in Hoofddorp.
In 1995 wordt de Nederlandse commerciële business unit geïntegreerd in een nieuwe commerciële Benelux structuur. Kraft Jacobs Suchard Nederland blijft echter een zelfstandige Business Unit die zich richt op de Nederlandse markt.
In 2000 wordt de nieuwe naam Kraft Foods Nederland B.V.
De (sterke) merken die in Nederland verkocht worden zijn onder andere Côte d'Or (meer dan 130 jaar oud),  LU, Philadelphia, Leo, Toblerone en Milka zijn welbekend.  Kraft Foods Nederland is daarbij marktleider in chocolade en verse roomkaas
In het segment van chocoladetabletten heeft Kraft Foods een marktaandeel van meer dan 30% , met Côte d'Or als absolute marktleider. Milka is het tweede grote merk van Kraft Foods Nederland. Binnen het marktsegment verse kaas heeft Philadelphia in 2003 het marktleiderschap veroverd.
Kraft Foods heeft in de Benelux vijf vestigingen. De Marketing & Sales organisatie van Kraft Foods Nederland BV is nu dus nog gevestigd in Hoofddorp, maar verhuist naar Oosterhout in West-Brabant. In België zijn de commerciële divisie en de algemene diensten gevestigd in Halle, nabij Brussel.  Daarnaast zijn er chocoladefabrieken in Halle en Herentals, de  kaas- en snacksfabriek bevindt zich in Namen.  De verhuurtransactie werd overigens verzorgd door Jones Lang Lasalle.

VVV Noordoost-Brabant Gasten Gelukkiger Maken

VVV Noordoost-Brabant is dé duurzame (marketing)partner van het vrijetijdsdomein