Impuls legt verbindingen en bevordert samenwerking, als onafhankelijke partij
- 20 apr., 2011
- Toerisme & Recreatie
- Bron: NV Impuls Zeeland
Visies op de toekomst van de sector Recreatie en Toerisme stonden dit jaar centraal tijdens de Lentemeeting
Het is een bekend gegeven: de Zeeuwse sector Recreatie & Toerisme heeft behoefte aan toegevoegde waarde. Nieuwe, innovatieve concepten waarmee de toerist wordt overgehaald om te genieten van al het moois dat Zeeland te bieden heeft. Economische Impuls Zeeland werkt daar samen met veel partijen aan. Visies op de toekomst van de sector én succesverhalen stonden dit jaar centraal tijdens de jaarlijkse Lentemeeting van Impuls op 14 april in Boerderij Land&Zeezicht in Kamperland.
Na het welkomstwoord van Piet de Putter, loco burgemeester van de Gemeente Noord-Beveland, gaf projectmanager Recreatie & Toerisme, Ed Peerbolte, een korte introductie op het programma. “In onze provincie is de economische vitaliteit van de regio sterk afhankelijk van het toerisme. De laatste jaren waren niet makkelijk voor de sector. Samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen, economische spelers en gemeentelijke partners is van wezenlijk belang om een gezonde toekomst te garanderen. En dat is niet alleen van invloed op de sector zelf. Je ziet dat daar waar de recreatieve en toeristische sector het goed doet, ook het lokale voorzieningenniveau op peil blijft.”
Ontwikkelingen in de sectoren
De nieuwe directeur van Impuls, Dick ten Voorde, maakte van de gelegenheid gebruik om zich voor te stellen aan de aanwezigen. Daarna was het woord aan Bertus van der Tuuk van Grontmij. Hij schetste de ontwikkelingen in de sector: “Ondanks de crisis groeien de recreatieve en toeristische sector wereldwijd nog steeds. Maar de groei verplaatst zich in de richting van de opkomende economieën, onder andere in Azië. Ondanks het feit dat hier in Nederland het aantal bezoekers en overnachtingen achterblijft, geven we per hoofd van de bevolking verreweg het meeste uit aan vakanties en vrije tijdsbestedingen. Er zit dus nog groei in de Nederlandse markt, zelfs als de Nederlander het geld steeds meer uitgeeft in het buitenland. Want ook daar kan de sector op inspelen. Daarnaast is er een sociaal-culturele ontwikkeling gaande. Tot 2030 verwachten we geen grote veranderingen, maar daarna zullen de huidige jongere generaties een ander soort sociaal gedrag vertonen. Zij zoeken naar fysiek contact, willen met familie of vrienden op vakantie. De trend naar grotere vakantiebungalows en groepsaccommodaties zet nu al in. En er is nog een derde ontwikkeling om rekening mee te houden. Technologische mogelijkheden zorgen er straks voor dat de beleving van de vakantie door virtuele kanalen zich ook in de huiskamer afspeelt. Het lijkt nog ver van ons bed, maar het kan al binnen 10 jaar de realiteit zijn dat we niet meer naar het buitenland hoeven om ervaringen op te doen.”
Het gehele artikel kunt u lezen op www.impulszeeland.nl
Voor meer informatie over dit onderwerp neemt u contact op met dhr. E. Peerbolte, tel: 0118 673 580 of E-mail: epeerbolte@impulszeeland.nl