JLN: ‘Werving hbo studenten logistiek moet anders’
- 29 jun., 2016
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Logistiek.nl
De behoefte naar hoger logistiek personeel groeit. Meer scholieren moeten kiezen voor logistiek, de capaciteit op hogescholen moet groter. Jong Logistiek Nederland wil daar bij ondersteunen.
Een online campagne en live ondersteunen bij open dagen is dé manier, blijkt uit onderzoek. JLN hoopt bij Topsector Logistiek geld los te krijgen om het plan uit te voeren.
JLN nam adviesbureau Scompany in de arm om te onderzoeken wat nu de beste manier is om potentiele studenten te bereiken. Aan de hand van twee onderzoeksvragen: ‘Hoe ziet het studiekeuzeproces van havisten eruit?’ en ‘Hoe ziet het wervingsbeleid van hogescholen eruit?’ is een onderzoek uitgevoerd.
Havisten onbekend met logistiek
Havisten weten niet of nauwelijks wat logistiek inhoud, blijkt uit de resultaten. In havo 5 maken ze de definitieve studiekeuze. Dat doen ze op basis van informatie op de website van hogescholen, open dagen en een meeloopdagen/proefstuderen. JLN ondersteunt bij hogescholen nu vooral bij open dagen. Een aantal scholen geven aan wel meer hulp van JLN te willen ontvangen.
Promotiefilm
Scompany adviseert JLN om eerder al, in havo 4, de term logistiek op een aantrekkelijke manier bekender te maken onder scholieren. Daarnaast is een online aanpak de beste manier voor het werven van nieuwe potentiele studenten. Een online campagne in combinatie met een aantrekkelijke promotiefilm en bijpassende advertentie banners, moet studenten gaan trekken. Verder is er een belangrijke rol voor JLN’s regioambassadeurs weggelegd om presentaties te geven op middelbare scholen.
Baangarantie en doorgroeimogelijkheden
“Kinderen weten vaak jong al of ze dierenarts of rechter willen worden. Logistiek, daar weten ze niets vanaf of ze associëren het met vrachtwagens. Dat moet veranderen”, aldus Sanse Bomhoff, vicevoorzitter van JLN. De diverse mogelijkheden, de baangarantie en de doorgroeimogelijkheden moet scholieren over de streep trekken volgens Bomhoff, die bezig is om te lobbyen bij Topsector Logistiek voor funding om een professionele campagne op te zetten zoals we die kennen van bijvoorbeeld defensie. Verder werkt JLN aan een consistent verhaal om de sector zo goed mogelijk bij hogescholen voor het voetlicht te brengen. Bomhoff: “Dat doen we zelf door bij te dragen aan open dagen en presentaties. Ouders en decanen hebben een belangrijke rol en enige invloed op de studiekeuze. Zij moeten weten wat logistiek te bieden heeft om het te kunnen overbrengen op scholieren.”
Capaciteitstekort
Opmerkelijk is dat een aantal hogescholen hebben aangegeven eventuele groei van logistiek studenten niet aan te kunnen. Bomhoff vind dit best zorgwekkend. “Dit capaciteitsvraagstuk is iets waar de hogescholen aan moeten werken, maar ook daarbij zal JLN ondersteunen.”
JLN heeft als doel om in samenwerking met de Human Capital Tafel dit onderzoek verder onder de aandacht te brengen bij hogescholen.