'Logistieke sector moet tweebenig worden'

  • Logistiek & Vervoer
  • Bron: Logistiek Midden-Brabant

Ruim zestig afgevaardigden van bedrijven, het onderwijs en ambassadeurs vullen de ‘huiskamer’ van Logistiek Midden-Brabant. Allen zijn op 9 maart samen gekomen om te discussiëren over de logistieke sector. 'De sector moet tweebenig worden', aldus de aanwezigen.

'Logistieke sector moet tweebenig worden'

Volgens Sandra Smits, voorzitter van Logistiek Midden-Brabant, staat de dag in het teken van één doel: het samen doen. “En met zoveel aanwezigen en nieuwe gezichten moeten we zeker een stapje dichterbij komen.”

Logistiek Midden-Brabant

Logistiek Midden-Brabant is een netwerkorganisatie van ondernemers, gemeenten en kennisinstellingen die het logistieke vestigingsklimaat uit Midden-Brabant versterken. Tijdens de kennissessie denken de deelnemers na over de impact van logistieke innovaties op de arbeidsmarkt. De eerste spreker, Smits, heeft duidelijke ambities: “Wij willen een logistieke topregio zijn.” Het unieke aan Logistiek Midden-Brabant is het combinatieverband van onderwijs, overheid en ondernemers. Met die drie partijen, die allemaal met een andere invalshoek kijken, bedenken ze de meest efficiënte of meest duurzame oplossing voor logistieke problemen.

Human capital, imago en innovatie

Om dit doel te bereiken, maakt Logistiek Midden-Brabant gebruik van drie verschillende werktafels: Human capital, imago en innovatie. Smits: “Human capital is een van de belangrijkste pijlers waar we mee aan de slag moeten. De visvijver waarin geroeid en gevist kan worden, wordt steeds kleiner. En er komen steeds meer vissers bij. Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen voor de logistiek kiezen en ook in deze sector blijven? Dat vereist dat we dat met elkaar doen.” Eén van de initiatieven die dit probleem moet oplossen, is het mobiliteitscentrum. De afgelopen jaren zijn een paar experimenten de revue gepasseerd, zoals het opstellen van een assessment van mensen die een uitkering krijgen. Deze WW’ers worden getest, gekoppeld aan een stage en vervolgens aan het werk gezet. Nu wil Logistiek Midden-Brabant alle experimenten bij elkaar brengen en de regie in één cluster pakken: het mobiliteitscentrum. Alle manieren waarop jongeren en zijinstromers binnenkomen, het outsourcen van personeel en doorplaatsen binnen de sector wordt vanuit dit centrum geregeld.

Sociale innovatie

“Ik word ook wel eens priester van het samenwerken genoemd”, galmt door de zaal. Jack van der Veen, hoogleraar aan de Nyenrode Business Universiteit die tevens de evofenedex leerstoel Supply Chain Management bekleedt, gelooft oprecht dat als we iets willen bereiken in de logistiek, dat alleen maar gaat als we gaan samenwerken. “En dat is toch lastiger dan het lijkt”, aldus de tweede spreker van vandaag. “We innoveren heel wat af in de logistiek, maar dit zet geen zoden aan de dijk.” Innovatie blijkt volgens Van der Veen niet zozeer bij technologische ontwikkelingen te zitten, maar op een ander vlak. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 75 procent van de innovatie op sociaal gebied geïmplementeerd wordt. Denk aan een nieuwe omgang met je leveranciers, medewerkers en klanten.

Volgens Van der Veen blijft de logistiek hangen in de oude wereld van efficiëntie, terwijl we eigenlijk moeten gaan naar de sense en respond: heel snel reageren op de snelle veranderende omstandigheden. “Efficiëntie en innovatie. De sector vraagt van ons om allebei goed te doen. Het lijkt op een voetballer die alleen met de rechts kan voetballen. Hij moet leren om ook met het andere been te kunnen spelen. Dat vraagt investeringen van jezelf, maar iedereen weet dat een voetballer die allebei kan, gevaarlijker, sterker en beter is dan iemand die alleen heel goed met rechts is. We moeten tweebenig worden.”

Verandering management

Supply chain management is dus aan verandering toe. We moeten toe naar “nieuwe managementparadigma’s”: op een andere manier managen. Hoe? Volgens Van der Veen is dat simpel: “Mijn antwoord daarop is ketensamenwerking. De klassieke bedrijfsorganisatie heeft verschillende afdelingen, zoals inkoop, finance, productie en verkoop. Daarboven zit een management met wat lagen en aan top zit de grote baas. Iedereen heeft een eigen target, een eigen budget en op die manier hoopt het management de organisatie een beetje bij elkaar te houden. Dat zijn organisaties van het verleden. De organisaties van de toekomst zien er zo uit: dezelfde specialisten hebben nog steeds dezelfde rol bij inkoop en productie, maar het management heeft een andere rol. Managers faciliteren, coachen, dienen en leiden. Ze zorgen ervoor dat de professionals hun werk kunnen doen en niet door allerlei flauwe management kul worden afgeleid.”

Krachtiger imago

Niet alleen de efficiëntie, maar ook het imago van de logistiek is aan verandering toe. Van der Veen: “We moeten af van het imago van die ronkende vrachtwagens en heftrucks die door het magazijn scheuren. Dat is niet de logistiek.” Daar sluit de werktafel ‘imago’ volgens Smits weer goed op aan. “Het doel van deze tafel is om eenduidig uit te stralen wat de logistieke sector inhoudt en op die manier leerlingen of zij-instromers aan te trekken. Het is Logistiek Midden-Brabant gelukt om onder één paraplu gebruik te maken van faciliteiten van zowel Waalwijk als Tilburg. Dit zijn we aan het ontwikkelen en wordt de ‘roadshow’ genoemd.” De Dag van de Logistiek, onderdeel van de roadshow, staat gepland op zondag 11 juni. Dit succesevenement met ruim negentig deelnemende bedrijven trekt maar liefst tienduizend bezoekers.

Goed op weg

Het eindigt met misschien wel de belangrijkste vraag van de dag: Is Logistiek Midden-Brabant goed op weg? “De problemen die zijn besproken, zijn erg herkenbaar bij ons”, vindt een bezoeker. “En de oplossingen die ik hier nu zie, sluiten goed aan op die problemen.” De rest van de zaal knikt instemmend mee. Van der Veen sluit zich hier bij aan: “Ik wil Logistiek Midden-Brabant mijn complimenten geven. Wat mij betreft, gaat het precies om de juiste onderwerpen.”

Meer informatie over Midpoint Brabant Smart Logistics:

Bekijk het complete instantieprofiel

Aers Olie Voortdurend onderweg…

Met Oliehandel Aers & Zoon