Medewerkers klantenservice meest gevraagd op de Nederlandse arbeidsmarkt
- 3 apr., 2018
- Arbeidsmarkt
- Bron: Hays
De Nederlandse arbeidsmarkt staat al een aantal jaren op scherp. 31 januari jongstleden piekte de hoeveelheid openstaande, online vacatures naar 4.227. Bijna duizend meer dan in december 2017: toen stond de teller nog op 3.275.
Dat blijkt uit een analyse naar openstaande vacatures voor mbo, hbo en wo-geschoolde professionals van Hays Nederland op basis van data van Jobfeed.
Top 5 meest gevraagde werknemers
In Nederland is momenteel de meeste vraag naar medewerkers voor klantenservice. Daarnaast snakken werkgevers naar accountmanagers, individuele verzorgers, verpleegkundigen en software engineers.
Klant centraal = talent centraal
Robert van Veggel, managing director van Hays: “De vraag naar medewerkers voor klantenservice herkennen wij. In de eerste maanden van 2018 steeg de vraag naar goed opgeleide professionals die zich bezighouden met klantcontact sterk in Nederland. Hieruit blijkt dat steeds meer organisaties echt werk maken van het centraal zetten van de klant. Maar wie dit goed wil doen, moet professionele medewerkers in huis hebben. En dus eerst in staat zijn om de juiste talenten aan te trekken. Dat betekent dat organisaties die ‘klant centraal’ nastreven, eerst ‘talent centraal’ moeten zetten.”
De juiste talenten aantrekken
De vraag naar goed opgeleide professionals is onderdeel van een bredere trend. Hays verwacht dat de krapte op de arbeidsmarkt dit jaar nog verder zal toenemen in vrijwel alle sectoren. Kortom: schaarste op de arbeidsmarkt is een feit, maar wat is de oplossing? Hoe versta je de kunst om de juiste talenten aan te trekken?
Find & Engage
Volgens Van Veggel slagen werkgevers hier alleen in wanneer zij andere, nieuwe, manieren vinden om talenten te vinden. “Werkgevers ontkomen er niet aan om hun recruitmentproces te vernieuwen. Dat betekent dat ze hun groep van potentiële kandidaten aanzienlijk moeten uitbreiden en zelf actief op zoek moeten gaan naar talenten met latente interesse in een nieuwe baan. Zeker nu we dat met digitale technologieën en data-science op veel grotere schaal kunnen doen dan vroeger mogelijk was. Met deze duurzame manier van recruitment komen potentiële medewerkers in beeld die in het verleden onzichtbaar bleven. Zo kunnen werkgevers ondanks de schaarste toch talenten vinden en binden. Bij Hays noemen we dit nieuwe model voor recruitment: Find & Engage.”
Meer dan een oplossing
Op deze manier wordt niet alleen een deel van de schaarste op de arbeidsmarkt opgelost, maar worden de talenten van mensen beter benut en kunnen organisaties excelleren, betoogt Van Veggel. “Door de voortschrijdende digitalisering wordt het vinden van de juiste talenten in toenemende mate een mix van mensenwerk en slim gebruik van technologie en data. Hays gaat daarbij eerst uit van het talent van professionals. Door de ambities van talenten en organisaties werkelijk te begrijpen, via online analyses én persoonlijk contact, is het mogelijk om steeds de juiste match te maken tussen een professional en een werkgever. Zo’n service is goud waard: voor de professional, de organisatie en de Nederlandse economie als geheel.”
Meer informatie over HAYS:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!