Messenschoonmaker winnaar onder jonge ondernemers

  • Innovatie & MVO
  • Bron: Stichting Jong Ondernemen

Een apparaat dat in een handomdraai keukenmessen schoonmaakt. Het lijkt een uitvinding van een groot internationaal bedrijf, maar in werkelijkheid is dit product bedacht door een groepje studentondernemers uit Gelderland.

Messenschoonmaker winnaar onder jonge ondernemers

Deze week presenteerden zij samen met andere jonge studentondernemers hun bedrijven tijdens de zogenoemde ‘company launch’ van Stichting Jong Ondernemen bij ABN Amro in Nijmegen.

De company launch is een initiatief van Jong Ondernemen, de stichting die ondernemerschap onder jongeren bevordert en leerlingen en studenten op jonge leeftijd laat kennismaken met ondernemerschap. De company launch is een vast onderdeel van de programma’s van de stichting op het MBO en HBO. In totaal vinden er acht regionale launches plaats door heel het land.

Winnende bedrijven

Een jury beoordeelde de presentaties van de studenten op originaliteit en innovativiteit. De Student Company ‘KnifeCleaner’ van Rijn IJssel uit Wageningen kwam daarin als beste uit de bus. De KnifeCleaner is een keukenapparaat dat in een handomdraai van een vuil keukenmes een schoon keukenmes maakt. De KnifeCleaner is nog in ontwikkeling maar heeft door goed onderzoek de jury kunnen overtuigen van de haalbaarheid van het product.

De tweede prijs ging naar de Student Company ‘Stermoo’ van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Deze Student Company helpt de fijne motoriek van kinderen te ontwikkelen door middel van een speciaal hulpstuk voor de lepel. Hiermee wordt kinderen de volwassen greep aangeleerd. De winnaars ontvingen een certificaat en een beker van Jong Ondernemen. Aan de company launch in Gelderland deden 35 Student Companies mee.

Een eigen bedrijf is de beste leerschool

Door zelf daadwerkelijk een bedrijf te starten, leren studenten en scholieren al doende wat ondernemerschap inhoudt. Onder begeleiding van een docent en een ervaren ondernemer die als coach optreedt, schrijven de jonge ondernemers een bedrijfsplan, verkopen ze aandelen en brengen ze hun eigen product op de markt. Jong Ondernemen is ervan overtuigd dat er geen betere manier is om te leren ondernemen. Dit schooljaar doen meer dan 1.300 MBO- en HBO/WO-‘Student Companies’ (met in totaal circa 13.000 studenten) mee aan een programma van Jong Ondernemen.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!