Minder administratieve lasten voor ondernemers Schouwen-Duiveland

  • Toerisme & Recreatie
  • Bron: Gemeente Schouwen-Duiveland

De gemeente Schouwen-Duiveland heeft samen met de brancheorganisatie RECRON een pilot gedaan met het Ondernemingsdossier.

Minder administratieve lasten voor ondernemers Schouwen-Duiveland

De pilot is, samen met drie deelnemende ondernemers, succesvol afgerond en nu roept de gemeente Schouwen-Duiveland alle recreatie- en horecaondernemers op om ook snel aan te sluiten bij het Ondernemingsdossier via www.ondernemingsdossier.nl

Wat is het ondernemingsdossier?

Ondernemers moeten dezelfde informatie vaak aanleveren aan verschillende overheden. Die overheden hebben deze informatie nodig voor hun controlerende taak. Om deze activiteiten efficiënter uit te voeren is het Ondernemingsdossier in het leven geroepen.

In het Ondernemingsdossier stelt een ondernemer (digitaal) informatie uit de eigen bedrijfsvoering ter beschikking aan overheden. Hij bepaalt zelf welke overheden toegang krijgen tot zijn dossier. Zo hoeft de ondernemer nog maar op één plek gegevens aan te leveren en kan deze data zelf actueel houden. Tevens kan het ondernemingsdossier door de ondernemer gebruikt worden al plannings- en bewakingsinstrument voor onder andere keurings- en onderhoudswerkzaamheden.

Het Ondernemingsdossier zorgt bij de bedrijven voor een flinke vermindering in de controlelastendruk. En het levert een tijdsbesparing op omdat nu slecht eenmalig de gegevens ingevoerd hoeven te worden.
Ook voor de gemeente levert het een tijdsbesparing op omdat een groot deel van de controles digitaal vanachter het bureau afgehandeld kunnen worden. Bedrijven worden zullen alleen af en toe nog bezocht worden voor een steekproef. Door efficiëntere inzet van personeel is nu meer tijd om complexere zaken te controleren.

Hoe nu verder?

Na de proef met drie recreatieondernemers wordt nu gestart met het informeren en oproepen van de overige recreatie- en horecaondernemers om het Ondernemingsdossier te gaan gebruiken.
Het systeem is op een aantal punten nog vrij ingewikkeld, maar samen met de deelnemende ondernemers wil de gemeente feedback verzamelen voor de ontwikkelaars om het systeem te vereenvoudigen.

Verder zal worden onderzocht hoe de brandweer (VRZ) kan participeren in het Ondernemingsdossier in verband met de controles op brandveiligheid.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!