Minder eendaagse zakelijke bijeenkomsten in Brabant
- 9 sep., 2013
- Toerisme & Recreatie
- Bron: Convention Bureau Brabant
In 2012 bezochten ruim 1,5 miljoen personen een eendaagse zakelijke bijeenkomst in Brabant. Deze bijeenkomsten genereerden €82,5 miljoen aan bestedingen, waarvan €65 miljoen direct bij de accommodatie terechtkwam.
Dit blijkt uit onderzoek dat ZKA Consultants & Planners deed in opdracht van Vrijetijdshuis Brabant.
Het onderzoek gaat in op eendaagse zakelijke bijeenkomsten in externe commerciële accommodaties in Brabant. Hieronder vallen vergaderingen, congressen, cursussen en trainingen in hotels en speciale accommodaties, zoals theaters, stadions of conferentiecentra. Meerdaagse zakelijke bijeenkomsten zijn in dit onderzoek buiten beschouwing gelaten.
Bestedingen vooral in accommodaties zelf
Uit de analyse blijkt dat 88% van de eendaagse zakelijke gasten in 2012 Nederlands was en dat 70% van de bijeenkomsten plaatsvond in een hotel. De gasten besteedden circa € 65 miljoen in de betreffende accommodatie en € 17,5 miljoen daarbuiten, bijvoorbeeld aan vervoer en detailhandel.
Sterke afname ten opzichte van 2010
Het aantal deelnemers aan eendaagse zakelijke bijeenkomsten is in 2012 sterk afgenomen ten opzichte van 2010. In 2010 namen 2,3 miljoen mensen deel aan een eendaagse zakelijke bijeenkomst. Niet alleen vonden er minder bijeenkomsten plaats, ook waren er per bijeenkomst gemiddeld minder deelnemers. Het aantal bijeenkomsten in vergelijking met 2010 daalde met 18%. De afname is volgens ZKA sterk gerelateerd aan de economische situatie in Nederland: de markt voor zakelijke bijeenkomsten is direct afhankelijk van de situatie in het bedrijfsleven.
Onderdeel van totale economische impactmeting
De resultaten over de eendaagse zakelijke markt zijn onderdeel van de totale economische impactmeting van de Brabantse vrijetijdssector, die Vrijetijdshuis Brabant in samenwerking met NHTV Breda uitvoert. Dit onderzoek wordt in het najaar van 2013 afgerond en vindt plaats in opdracht van de provincie Noord-Brabant in het kader van het nieuwe beleidsprogramma vrijetijdseconomie.
Meer informatie over VisitBrabant Convention Bureau:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!