MKB-Nederland lanceert ondernemerscampagne tegen cybercrime
- 19 aug., 2015
- Regionale ontwikkeling
- Bron: MKB Nederland
MKB-Nederland start vandaag in samenwerking met onder andere het ministerie van Veiligheid en Justitie een campagne die ondernemers gericht helpt zich beter te wapenen tegen cybercrime.
Bedrijven zijn het grootste slachtoffer van deze vorm van criminaliteit, die de economie op jaarbasis circa 8,8 miljard kost; driekwart daarvan komt voor rekening van het bedrijfsleven. Dat bedrag moet drastisch omlaag, vindt de ondernemersorganisatie.
Cybercrime is een verzamelnaam van vele vormen van fraude, diefstal, afpersing, identiteitsmisbruik en (ongeziene) spionage via of met behulp van de digitale snelweg. Naar schatting wordt 1 op de 3 mkb-ondernemers daar op een of andere manier slachtoffer van. De AIVD noemde digitale spionage en cybercriminaliteit eerder al de ‘grootste dreigingen voor overheid en bedrijfsleven’.
“Ondernemers in het mkb realiseren zich nog te weinig dat ook hun bedrijf een interessant doelwit kan zijn”, zegt directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland. “Of ze weten nog niet hoe ze zich het beste kunnen wapenen, en waartegen dan precies. Terwijl het vaak ook om vrij eenvoudige maatregelen gaat. Met deze campagne, een uniek samenwerkingsverband van bedrijfsleven, overheid en kennisinstituten, willen we ondernemers daarbij gericht ondersteunen.”
Visser wijst in dit verband ook op de Meldplicht datalekken, die op 1 januari 2016 in werking treedt. “Ook dat is een goede reden om de beveiliging van data onder te loep te nemen. Je bedrijf niet goed beveiligen tegen verlies, diefstal of misbruik van persoonsgegevens kan straks in ernstige gevallen ook nog eens leiden tot een bestuurlijke boete.”
Als onderdeel van de campagne Veilig zakelijk internetten krijgen ondernemers de mogelijkheid om kosteloos de veiligheid van hun digitale werkomgeving te laten analyseren. Met deze ‘vulnaribilityscan’ legt een hacker kwetsbare plekken in de IT-omgeving van het bedrijf bloot. Deelnemers vullen eerst een door TNO opgestelde vragenlijst in, waarna een team van experts vaststelt welke digitale deuren van het bedrijf mogelijk nog openstaan voor ongenode gasten. Vervolgens neemt een ‘sociale’ hacker het bedrijfsnetwerk van de deelnemer op afstand onder vuur. Binnen een paar dagen ontvangt het bedrijf een uitgebreide rapportage van de bevindingen en waar nodig hulp om de situatie te verbeteren.
Roadshows
Vanaf oktober trekt een speciale campagnebus met promotieteam het land in. Op verschillende plaatsen gaan deskundigen met ondernemers/ondernemersverenigingen en lokale bestuurders in gesprek over betere beveiliging van bedrijven tegen cybercriminaliteit. Veiligheidsadvies, scans en workshops maken onderdeel uit van het programma, dat in samenwerking met de Regionale Platforms Criminaliteitsbestrijding wordt georganiseerd.
Staatssecretaris Dijkhoff van V&J doet de aftrap van de eerste roadshow op 2 oktober. Op die dag doet de campagnebus Diemen, Amstelveen en Amsterdam-Zuid aan.
Aanmelden
Ondernemers die de veiligheid van hun digitale bedrijfssystemen willen laten testen, kunnen zich aanmelden op de campagnesite www.veiligzakelijkinternetten.nl. Daar staan ook de voorwaarden vermeld. Ook de exacte locaties en data van de roadshows zijn hier terug te vinden.
De campagne Veilig Zakelijk Internetten is een initiatief van MKB-Nederland in samenwerking met het ministerie van Veiligheid & Justitie, het Verbond van Verzekeraars, KPN, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, ECP, ThreadStone en DNG. Veilig Zakelijk Internetten wordt beschikbaar gesteld via het online platform Veiliginternetten.nl, een initiatief van het ministerie van Veiligheid en Justitie, het ministerie van Economische Zaken en ECP.
Luister hier een interview terug op 'BNR Zaken doen met' met directeur Leendert-Jan Visser. Visser geeft daarin een toelichting op de campagne. Cybercrime kost het bedrijfsleven jaarlijks zo'n 6,6 miljard euro. Met soms eenvoudige maatregelen kunnen bedrijven zich al wapenen.