‘Nederland Verdient Online' helpt MKB'ers meer uit het internet te halen
- 6 apr., 2012
- Financieel & Juridisch
- Bron: MKB
MKB-Nederland, PostNL, ING Nederland en Google bundelen hun krachten in het project ‘Nederland Verdient Online’. Met dit initiatief willen de partijen dit jaar tienduizenden kleine en middelgrote bedrijven in Nederland helpen het internet beter in te zetten voor meer groei voor hun onderneming.
Bovendien zal het bijdragen aan een sneller herstel van de Nederlandse economie. Samen introduceren zij vandaag een initiatief om dit doel dichterbij te brengen.
De initiatiefnemers starten vandaag het project Nederland Verdient Online door de vulpenspeciaalzaak Akkerman in Den Haag als eerste mkb’er aan een nieuwe website en webshop te helpen. MKB-voorzitter Hans Biesheuvel gaf hiervoor het startschot in de 101-jarige winkel in de Haagse Passage.
Gratis website en webwinkel
In een landelijk programma, specifiek gericht op het midden- en kleinbedrijf, helpen de partners de ondernemer met het opzetten van een gratis website en gratis webwinkel. Daarnaast assisteren zij bij het inrichten van een online advertentiecampagne en adviseren zij de initiatiefnemers over online betaalmogelijkheden en het verzenden van goederen die in de webwinkel zijn gekocht.
Sterke groei door internet
De reden van dit initiatief is het besef dat het Nederlandse MKB, in vergelijking met andere landen, kansen wel ziet, maar nog onvoldoende benut waar het gaat om het gebruik van het internet. De meeste mkb’ers (tachtig procent) hebben wel een website, maar weten niet hoe ze deze verder kunnen uitbouwen met bijvoorbeeld een webshop. Hierdoor laat men kansen liggen. Dit blijkt uit een rapport van de Boston Consulting Group. Tegelijkertijd lopen inwoners van Nederland juist voorop in de online wereld. Nederland scoort enorm hoog op beschikbaarheid en gebruik van het internet: negentig procent heeft thuis een internetaansluiting.
Recent onderzoek van McKinsey laat daarnaast zien dat het internet een belangrijke rol speelt bij de mogelijkheid om te groeien in tijden van recessie. Bedrijven die het internet intensief gebruiken, groeien twee keer sneller dan ondernemingen die dat niet doen. Voor iedere baan die er in een traditionele sector verloren gaat, komen er twee terug in de internetindustrie. Meer dan twintig procent van het wereldwijd Bruto Nationaal Product kan rechtstreeks aan de interneteconomie worden toegeschreven.
Hans Biesheuvel, voorzitter van MKB-Nederland: “De meeste ondernemers hebben wel een site, maar het internet heeft hen in potentie natuurlijk veel meer te bieden: online verkoop, inkoop, marketing, de mogelijkheden zijn legio. Met dit project maken we ondernemers daarvan niet alleen bewust, we helpen ze ook concreet op weg om meer uit online activiteiten te halen: op een voordelige, eenvoudige en laagdrempelige manier.”
Harry Koorstra, bestuursvoorzitter van PostNL zegt: “Met onze expertise op het gebied van webwinkels kan PostNL het midden- en kleinbedrijf helpen de stap te maken van een online aanwezigheid naar de werkelijke verkoop via het internet. Met ons aanbod binnen “Nederland Verdient Online” helpen wij de ondernemer snel en eenvoudig een webwinkel op te zetten. Met de geïntegreerde verzendproducten van PostNL maken we het voor de ondernemer en voor zijn of haar klant nog makkelijker om online zaken te doen”.
Nick Jue, directievoorzitter van ING Nederland: “De ING zet zich in om ondernemers te helpen succesvoller te zijn in hun bedrijfsvoering. Het benutten van een sterk verkoopkanaal, zoals internet in combinatie met de gebruiksvriendelijke betalingsmogelijkheid van iDEAL, zal bijdragen tot dit succes.”
Pim van der Feltz, directeur Google Nederland: “Wij merken dat veel MKB’ers wel actief online willen zijn, maar simpelweg nog niet weten hoe. Ze missen de kennis, hebben niet genoeg middelen om te starten of geloven gewoonweg niet dat het internet ze kan helpen in hun ontwikkeling. Wij willen nu samen met onze partners bedrijven helpen deze barrières te overwinnen. Dat hebben wij in andere landen ook met succes kunnen doen - met vergelijkbare campagnes in Europa hebben we ruim 150.000 MKB’ers geholpen online te gaan.”
Meer informatie over MKB Brabant:
Bekijk het complete instantieprofiel