Nieuwe sluis Terneuzen reuzenstap dichterbij

  • Regionale ontwikkeling
  • Bron: Portaal van Vlaanderen

Nederland heeft de ruimtelijke procedure voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen volledig doorlopen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts is verheugd met deze nieuwe mijlpaal.

Nieuwe sluis Terneuzen reuzenstap dichterbij

?We zetten weer een grote stap dichter bij een Nieuwe Sluis, zegt Weyts.  ?Dit wordt een ambitieus investeringsproject: een krachtige boost voor de haven van Gent en de bedrijven in de Kanaalzone Gent-Terneuzen. Het Havenbedrijf Gent ziet maar al te graag deze nieuwe stap tegemoet om tot de realisatie van de Nieuwe Sluis te komen.

De Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen heeft haar handtekening gezet onder het Tracébesluit – vergelijkbaar met een Vlaams Ruimtelijke Uitvoeringsplan (RUP). Het is het sluitstuk van de ruimtelijke procedure die Nederland moest doorlopen voor de realisatie van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Net nu, op 1 maart 2016, treedt het verdrag tussen Vlaanderen en Nederland officieel in werking, dankzij de volledige ratificatie door beide parlementen.

Voor grotere vrachtschepen

De Nieuwe, grotere en modernere Sluis in Terneuzen zal de volgende afmetingen hebben: 427 lang x 55 breed x 16,44 meter diep. "Ze maakt de behandeling van grotere vrachtschepen mogelijk en zelfs makkelijk, met veel minder lange wachttijden. Dat is goed nieuws voor de toegankelijkheid van de haven van Gent en de ontsluiting van alle bedrijven in de Kanaalzone Gent-Terneuzen", aldus Mathias De Clercq, voorzitter van het Havenbedrijf Gent. De Nieuwe Sluis Terneuzen wordt ook een cruciale schakel in de Seine-Scheldeverbinding van de toekomst, die het Scheldebekken via de waterwegen zal verbinden met het hart van Frankrijk.

“De Nieuwe Sluis Terneuzen wordt een sterke hefboom voor het vrachtverkeer via de waterwegen”, zegt Weyts. “Zo moeten grote vrachten niet over de weg, en krimpen ook de files”. Zijn Nederlandse collega Melanie Schultz van Haegen zit op dezelfde lijn: “Een grotere sluis betekent een vlottere doorvaart tussen Nederland, België en Frankrijk. Hiermee verstevigen we de concurrentiepositie van de maritieme sector in Noordwest-Europa voor zowel binnenvaart, zeevaart als de havens.”

Investering van 1,14 miljard euro

Het ambitieuze project is goed voor een totale investering van 1,14 miljard euro (aanleg + onderhoud + beheer gedurende 30 jaar). Nederland levert volgens het officiële verdrag een vaste bijdrage. Vlaanderen betaalt de rest van de werkelijke kosten, het Havenbedrijf Gent draagt daar 15% van. Deze Nieuwe Sluis is voor het Havenbedrijf Gent de grootste investering ooit. Europa heeft al een steun van 48 miljoen euro toegezegd.

Eerste spadesteek in najaar 2017

Het Nederlandse Tracébesluit ligt tussen 15 maart en 25 april ter inzage. De volgende stap is de aanbesteding van het ambitieuze project. Vlaanderen en Nederland willen de marktbenadering inzetten in het tweede kwartaal van 2016. Als alles goed gaat, kan de schop in het derde kwartaal van 2017 in de grond.

Meer informatie over Portaal van Vlaanderen:

Bekijk het complete instantieprofiel

Technotron B.V. Technotron B.V.

Meedenken is bij ons gratis!