Omlegging Zuid-Willemsvaart Den Bosch goed voor bereikbaarheid regio

  • Logistiek & Vervoer
  • Bron: KVK

Bedrijfsleven Brabant ziet lang gekoesterde wens in vervulling gaan.

De Raad van State heeft vandaag de laatste bezwaren tegen de omlegging van de Zuid- Willemsvaart van tafel geveegd.
EVO, het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum, Koninklijke Schuttevaer, de Kamer van Koophandel en de Brabant Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) zijn tevreden met het nu definitief genomen besluit. Volgens de organisaties is de omlegging de enige duurzame en toekomstvaste oplossing.

Door de aanleg van een nieuwe hoofdvaarweg ten oosten van ’s Hertogenbosch zal de Zuid-Willemsvaart vanaf 2015 ook bevaarbaar zijn voor schepen tot 1500 ton, de richtinggevende maat voor toekomstige scheepvaart op de Nederlandse kanalen. Hierdoor kan de bereikbaarheid van Zuidoost Brabant over water worden gegarandeerd. Bovendien wordt hierdoor het wegennet aanzienlijk ontlast, want één klasse IV schip kan ongeveer 100 vrachtwagens van de weg halen.
 
De Zuid-Willemsvaart is een economische slagader voor Zuidoost Brabant. Het kanaal ontsluit de economische kerngebieden Zuidoost Brabant en de A2-zone (’s-Hertogenbosch-Eindhoven-Helmond) voor vervoer over water. Zonder investeringen in het vaarwegennet zoals uitdieping en onderhoud aan kunstwerken, zouden alle kanalen in de regio op termijn niet meer door de scheepvaart kunnen worden benut. Hierdoor zou het regionale wegennet extra worden belast, met doorstromingsproblemen en economische schade voor het bedrijfsleven tot gevolg.
 
In 2015 zal een nieuw stuk kanaal zijn aangelegd vanaf de huidige Zuid-Willemsvaart ter hoogte van Den Dungen tot aan de Maas. Het kanaal zal grotendeels parallel aan de A2 komen te liggen. Beroepsvaart dwars door de stad ’s-Hertogenbosch is daarmee verleden tijd. Zo ook de verkeersopstoppingen in de stad die veroorzaakt worden door de beweegbare hefbruggen.

MobiCoach Fleet Management MobiCoach Fleet Management

De totaaloplossing, klaar voor de toekomst