'Ondernemers weten en delen te weinig over cybercriminaliteit'
- 19 jan., 2015
- Technologie
- Bron: MKB Nederland
De bewustwording onder ondernemers over cybercriminaliteit moet groter. Veel bedrijven weten te weinig van cybercrime en hoe daartegen te handelen. En als zij slachtoffer zijn, delen ondernemers die informatie te weinig.
Dat zegt Els Prins van MKB-Nederland en VNO-NCW. De jaarlijkse schade wordt geschat tussen de 9 en 30 miljard euro.
Miljardenschade
Dat de mogelijke schade door cybercriminaliteit nog bij veel ondernemers onbekend is, blijkt ook uit cijfers van verzekeraars. Gisteren meldde BNR dat slechts een kwart van de ondernemers zich hiertegen heeft verzekerd. Volgens Prins is dat logisch. 'Het digitale tijdperk is nog redelijk jong in het licht van de eeuwigheid gezien. En diefstal en inbraak bestaan al eeuwen. Bedrijven moeten hier nog een beetje aan wennen.'
Schaamtecriminaliteit
Omdat cybercriminaliteit een containerbegrip is, van phising tot een site platleggen of gegevens bekijken en stelen, is het voor veel mensen moeilijk te begrijpen. Anderzijds doen ondernemers tegen overvallen en inbraak wel vaak aangifte. Maar fraude, afpersing en cybercrime zijn volgens Els Prins vormen van schaamtecriminaliteit. 'Bedrijven schamen zich vaak dat ze slachtoffer zijn geworden en besluiten dat het beter is om het stil te houden.'
Meer bekendheid
Volgens MKB-Nederland en VNO-NCW zal de schade door cybercriminaliteit alleen maar toenemen als de bewustwording hierover niet toeneemt. En daarom heeft MKB-Nederland, in samenwerking met het ministerie van Justitie en Veiligheid, de website www.stopcybercrime.nu opgezet om ondernemers meer bekend te maken met het onderwerp. Ook kunnen zij direct een veiligheidsscan maken. VNO-NCW organiseert bijeenkomsten met ceo's en commissarissen van grote bedrijven. 'Want ook daar moet het onderwerp beter op de kaart,' aldus Prins.
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!