Plastic-scan helpt bij duurzaam ondernemen
- 21 jul., 2016
- Innovatie & MVO
- Bron: Brainport
Een coalitie van bedrijven en onderzoekers van wie een groot aantal uit de Brainportregio, wil laten zien hoe ondernemers voordeel kunnen halen uit een andere omgang en verwerking van plastic.
Vrijwel iedere ondernemer in Nederland gebruikt plastic. Toch wordt er slechts 10 procent van het gebruikte plastic hergebruikt. Pure materiaalverspilling en nog slecht voor onze natuur en oceanen ook. Met de USP (USe of Plastic) Scan krijgen bedrijven inzicht in hun gebruik en bedrijfskansen van plastic.
Initiatiefnemers regio Brainport
Een groot aantal initiatiefnemers is gevestigd in de innovatieve Brainportregio. Zo ook initiatiefnemer van de USP Scan Willemijn Peeters met haar bedrijf van Ocean Impact in Eindhoven. Zij werkt hierin nauw samen met zakenpartners Centric, Stichting Bee-Ideas, IUCN, Cousteau Divers, Ocean Recovery Alliance en meerdere universiteiten. De ontwikkeling van de software voor de USP Scan is een mooi staaltje van co-creatie in samenwerking met de softwareontwikkelaars Centric en Stichting Bee-Ideas.
“Hoewel er veel wordt gesproken over het sluiten van materiaalkringlopen en Nederland een ‘circulaire hotspot’ wil zijn, komen tot op heden weinig projecten echt van de grond”, meent Peeters. “Toch zijn veel bedrijven tot actie om hun plasticverspilling te verminderen. Ze weten alleen niet goed waar te beginnen. Voor Ocean Impact aanleiding om de scan in het leven te roepen, bedoeld om ondernemers inzicht te geven in hun huidige plasticgebruik en de voordelen van een alternatieve aanpak.”
Ranking
De USP-Scan begint aan de bron: het voorkomen van plasticvervuiling. Binnen tien minuten ontdekken bedrijven aan de hand van negen vragen de mogelijkheden voor alternatieven, hergebruik, recycling en herontwerp, zodat producten en processen leiden tot minder plasticverspilling. De uitslag wordt naderhand per mail toegezonden en bestaat uit een ranking A tot en met F, waarbij een ‘A’ staat voor de beste benadering van plastic gebruik. Met de uitslag krijgt ieder bedrijf vijf tips mee om hoger op de ranking te komen. Meerdere multinationals die enthousiast zijn over dit vernieuwende initiatief leggen de USP-Scan voor aan hun leveranciers. Tristan Koch, Sustainability Officer van Centric: “De scan helpt bedrijven duurzamer te ondernemen. Het is een mooi voorbeeld voor anderen en draagt bij aan een beter ondernemersklimaat.”
1000 Druppels
Peeters: “Voor deelnemende bedrijven kan de USP Scan heel interessant zijn. Het leidt tot kostenbesparingen op korte termijn, zoals lagere materiaal- en garantiekosten. Het levert inzicht in aantrekkelijke strategische bedrijfskansen op de langere termijn. En kan zorgen voor nieuwe bronnen van inkomsten in recycling diensten.”
Met de zogeheten 1.000 druppels-campagne wil Ocean Impact de bekendheid van de USP-Scan vergroten. De eerste 1.000 MKB’ers kunnen de plastic scan vanaf 12 juli kosteloos online invullen op de website. De campagne moet zorgen voor meer betrokkenheid en draagvlak voor het zoeken naar oplossingen voor een van de meest urgente uitdagingen ter wereld.
Meer informatie over Brainport Eindhoven:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!