Positie sector transport en logistiek verzwakt
- 23 sep., 2013
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Logistiek.nl
De positie van bedrijven in de transport en logistiek sector is volgens ondernemers verzwakt. Dat blijkt uit onderzoek van Ernst & Young. Maar er is ook een lichtpuntje.
Ondernemers binnen de transport en logistiek sector vinden dat de positie van hun onderneming verder is verzwakt. Deze conclusie trekt onderzoeksbureau EY (Ernst & Young) uit een periodiek onderzoek onder honderd ondernemers en managers binnen de sector. Maar liefst 63 procent van de ondervraagde respondenten vindt dat de marktpositie de afgelopen vier jaar is verzwakt. Lichtpuntje is dat ondernemers positiever zijn over de economische waarde van hun bedrijf.
Over de verwachtingen ten aanzien van de marktpositie van de transport en logistiek sector zijn de respondenten voorzichtig, blijkt uit het onderzoek dat EY afgelopen vrijdag presenteerde. Ruim tachtig procent van de ondervraagden verwacht dat de marktpositie van de Nederlandse sector transport en logistiek de komende vier jaar verzwakt of gelijk blijft.
Sector kampt met enorme prijsdruk
Marcel Huizer partner bij EY zegt hierover: "In onze praktijk herkennen wij de enorme prijsdruk en toenemende concurrentie waarmee de sector nog steeds te kampen heeft. Hierdoor is het voor veel ondernemers noodzakelijk geworden om te zoeken naar kansen en nieuwe mogelijkheden om de continuïteit van de onderneming in de toekomst te waarborgen." Ook stelt de onderzoeker van EY dat transportbedrijven en logistiek dienstverleners veel zoeken naar mogelijkheden om structurele en lange termijn besparingen op kosten te realiseren.
Strategie gericht op innovatie
De respondenten die aan het onderzoek hebben meegewerkt, noemen flexibel kunnen inspelen op wisselingen in de markt (85 procent) de belangrijkste factor om de komende twee jaren concurrerend te blijven. Daarnaast richt de strategie zich op innovatie of het kunnen aanbieden van nieuwe diensten en activiteiten (54 procent). Ook speelt het verduurzamen van de bedrijfsvoering een belangrijke rol. Veertig procent van de ondervraagden geeft aan dit een belangrijke factor te vinden om mee te kunnen blijven spelen in de markt en hebben duurzaamheid hoog op de strategische agenda staan.
Lichtpuntje: economische waarde groeit
Lichtpuntje in het onderzoek is volgens EY dat de respondenten ten opzichte van drie jaar geleden positiever zijn over de economische waarde van hun onderneming, 35 procent van alle deelnemers geeft aan dat de economische waarde van de onderneming licht tot fors is toegenomen.
De grote bedrijven met meer dan 250 werknemers zijn zelfs nog positiever, 44 procent van hen geeft aan dat de economische waarde van de onderneming fors is toegenomen. Huizer zegt hierover: "Deze uitslag is opvallend en duidt wellicht op een klein lichtpuntje in deze moeilijke tijden."