'Promoveren bij bedrijven mogelijk maken'
- 11 feb., 2015
- Onderwijs & Training
- Bron: VNO-NCW
Academici moeten ook bij bedrijven kunnen promoveren. Om dit mogelijk te maken dient VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg een motie in. Morgen debatteert de Tweede Kamer over de wetenschapsvisie van het kabinet.
VNO-NCW en MKB-Nederland steunen dit plan. Zij vinden met name dat Nederland te weinig promovendi kent op het gebied van bèta-technisch onderzoek.
Verdiepen
Volgens VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg is promoveren in Nederland minder aantrekkelijk dan in andere landen. 'Dat is jammer, want je wil een kenniseconomie. Dus je wil ook dat mensen meer verdiepen', zei hij op BNR Nieuwsradio. Volgens VNO-NCW en MKB-Nederland is er zelfs een neergaande trend waar te nemen bij bèta-technisch onderzoek. Die is in Nederland van hoge kwaliteit, maar blijft in internationaal perspectief ondervertegenwoordigd, aldus de ondernemingsorganisaties.
Wetenschappelijke onafhankelijkheid
Promoveren in het bedrijfsleven hoeft geen afbreuk te doen aan de wetenschappelijke onafhankelijkheid. Evenals de VVD, hechten VNO-NCW en MKB-Nederland hier grote waarde aan. Verder denken de ondernemingsorganisaties dat beide werelden met een nog nauwere samenwerking juist meer van elkaar leren. Die samenwerking is momenteel al intensief, gezien de relatief grote investeringen van het bedrijfsleven in publieke R&D. Ook dankzij het topsectorenbeleid is het contact tussen bedrijfsleven en wetenschap verbeterd.
Scherpere keuzes
De goede positie is echter geen vast gegeven, waarschuwen de ondernemingsorganisaties. De ontwikkelingen gaan namelijk razendsnel, bijvoorbeeld in landen als China, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. 'Bovendien vergroten de toenemende specialisatie en agglomeratie-effecten de noodzaak voor een middelgroot land als Nederland om zich te blijven versterken', schrijven zij in een brief aan de Tweede Kamer. VNO-NCW en MKB-Nederland pleiten voor scherpere keuzes in de Nederlandse onderzoeks- en kennisinfrastructuur om mondiaal zichtbaar en relevant te blijven.
De ondernemingsorganisaties zien ook veel goede punten in de wetenschapsvisie. Maar het succes hangt volgens hen af van een krachtige uitwerking.