Reactie BZW op begroting: 'gerichte investeringen mogelijk en noodzakelijk'
- 19 sep., 2017
- Regionale ontwikkeling
- Bron: Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging BZW
De bereikbaarheid van Brabant en Zeeland en het niveau van het technisch (V)MBO in die regio staan zwaar onder druk. Om het tij te keren zijn gerichte overheidsinvesteringen hard nodig. De aantrekkende economie maakt dit mogelijk.
Dat zegt de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging BZW in een reactie op de Prinsjesdagbegroting 2018.
De Nederlandse economie draait weer op volle toeren. Voor het eerst in jaren is er een verwachte economische groei van meer dan 3%. Brabant en Zeeland draaien daar volop in mee, met hier en daar uitschieters, zoals de Brainport regio. Tegelijkertijd zorgt deze economische groei voor grote uitdagingen, waarvoor de ondernemingsvereniging aandacht vraagt. Zowel van het huidige, als het nieuwe kabinet.
BZW: Versnelde capaciteitsuitbreiding infrastructuur
Op verschillende trajecten in de zuidelijke provincies neemt de filedruk in hoog tempo toe. Bijvoorbeeld op de A58 tussen Eindhoven en Breda en verderop in West-Brabant, de A2 tussen Deil en ’s-Hertogenbosch en tussen Sittard en Eindhoven en de A67 tussen Eindhoven en Venlo.
Ook al is uitbreiding van deze trajecten gepland, de realisatie laat te lang op zich wachten. Daardoor neemt de filedruk de komende jaren alleen maar verder toe. Het vestigingsklimaat in deze regio komt hierdoor onder druk te staan. Maatregelen op het gebied van smart mobility komen al eerder in beeld, maar het effect daarvan is vooralsnog beperkt.
Prioriteit: pak de grootste knelpunten aan
Versnelling van de reeds geplande capaciteitsuitbreiding is daarom hard nodig. Voor een vlotte verkeersdoorstroming is uitbreiding van de genoemde verkeersaders tot twee maal drie rijstroken onvermijdelijk. Zeker in stedelijke regio’s met veel doorgaand verkeer. De erkenning van de regio Brainport tot derde mainport van ons land moet volgens BZW leiden tot hogere prioriteit van infrastructurele uitbreidingen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderschat echter de kracht van de economie in Zuidoost-Brabant en daarmee de economische groeicijfers en de verkeersprognoses. De ondernemingsverenigingen vragen daarom met klem om de grootste knelpunten versneld aan te pakken.
Technisch VMBO Brabant en Zeeland toegankelijk voor alle jongeren
BZW vraagt daarnaast aandacht voor de dreigende kaalslag in het technisch onderwijsaanbod in het VMBO in Brabant en Zeeland. Dit, terwijl het hoger technisch onderwijs aan populariteit wint. Deze dreiging ontstaat door de invoering van nieuwe profielen op het VMBO, gecombineerd met verwachte dalende leerlingaantallen. Een neerwaartse spiraal moet worden voorkomen.
Prioriteit: Arbeidsmarkt schreeuwt om technisch opgeleid personeel
Sommige nieuwe technische profielen -zoals ‘Produceren, Installeren en Energie’, ‘Bouwen, Wonen en Interieur’ en ‘Mobiliteit & Transport’- vragen om extra investeringen van scholen. De vrees bestaat dat veel scholen van investeringen afzien, wegens het verwachte dalende aantal leerlingen. Doordat scholen -soms noodgedwongen- samenwerken, kan techniekonderwijs vele kilometers van de potentiële leerlingen komen te liggen. VMBO-leerlingen moeten fietsend naar school kunnen. Kan dat niet, dan is de verwachting dat zij sneller kiezen voor een opleiding waarbij dat wel kan, met nog verder teruglopende leerlingenaantallen tot gevolg.
BZW vraagt het ministerie van Onderwijs om te garanderen dat techniekonderwijs op VMBO-niveau bereikbaar blijft voor alle jongeren in Brabant en Zeeland.
Meer informatie over VNO-NCW Brabant Zeeland:
Bekijk het complete instantieprofiel