Solar Team Twente: ‘2011 wordt ons jaar’

  • Technologie

Het nieuwe Solar Team Twente is nu drie maanden bezig met de voorbereiding voor de World Solar Challenge 2011.

Solar Team Twente: ‘2011 wordt ons jaar’

Het duurt nog ruim tien maanden voor het startschot van de race klinkt, maar het team is er nu al meer dan fulltime mee bezig. Inge Hoogland en Gerke Feitsma vertellen waar ze zich mee bezig houden.

Begin september is het nieuwe Solar Team Twente van start gegaan. Het team bestaat uit dertien studenten van de Universiteit Twente en vijf studenten van Saxion. Deze studenten zetten gedurende anderhalf jaar hun studie aan de kant om zich volledig te kunnen richten op de World Solar Challenge 2011, een zonneautorace van ruim 3000 kilometer dwars door de outback van Australië. In die anderhalf jaar ontwerpt, bouwt en test het team een volledig nieuwe zonneauto. Maar er komt veel meer bij kijken, vertelt Inge Hoogland. "We werken als een zelfstandig bedrijf en doen alles zelf. We schrijven ons eigen ondernemingsplan, gaan op zoek naar sponsoren en organiseren diverse publieks- en media-evenementen."
Hoogland zelf houdt zich bezig met alles wat met media en publiciteit te maken heeft. "Kort gezegd, is het mijn taak om ervoor te zorgen dat de juiste informatie op de juiste manier naar buiten komt." Dat houdt onder meer in dat ze verantwoordelijk is voor het genereren van publiciteit, het optuigen van de redactie voor onder andere Solar Team Twente Magazine, het selecteren van een fotograaf die de race in Australië volgt en het schrijven van teksten voor de eigen website en externe publicaties.

Financiën en logistiek
Gerke Feitsma is de financiële man van het team en maakt onderdeel uit van het managementteam. Het plannen van de financiën is lastig legt Feitsma uit. "Er gaat veel geld in het project om, ongeveer één miljoen euro in cash en goederen. Je moet direct aan de slag en een begroting maken, maar hierbij moet je rekening houden met veel onzekerheden." Het team is afhankelijk van sponsoren en het is lastig om nu al goed in te kunnen schatten wat precies de inkomsten en de uitgaven zullen zijn. Toch loopt het team financieel op schema, zelfs in deze zware economische tijden, vertelt Feitsma. "Het is een mooi technisch project dat volledig wordt georganiseerd door studenten. Bovendien rijden we echt voor de regio Twente. Sponsoren willen zich hier graag bij aansluiten."
Naast de financiën houdt Feitsma zich bezig met de logistiek. Ook geen eenvoudige klus. Hij moet er onder meer voor zorgen dat het hele team, de auto en de reserveonderdelen en andere goederen op het juiste moment in Australië aankomen. Zeker met de strenge Australische douane komt daar veel bij kijken.

Eerste plaats
Het wordt de vierde deelname van een Solar Team Twente aan de prestigieuze race in Australië. In 2005 eindigde het Twentse team op de negende plaats. In 2007 werd het zesde. En in de vorige editie eindigde het team, als gevolg van een crash, op de achtste plaats. Er heeft tot op heden dus nog nooit een Twents team op het erepodium gestaan. Toch is het Solar Team Twente dit jaar erg ambitieus. Hoogland: "We gaan dit jaar echt vol voor de winst. 2011 wordt ons jaar!"
Feitsma legt uit waarom een eerste plaats dit jaar haalbaar is. "Elk jaar worden de regels aangepast. Tot nu toe was er altijd veel winst te boeken, door betere, maar veel duurdere zonnecellen aan te schaffen." Een voordeel dus voor teams met wat meer financiële armslag. "Dit jaar hebben teams de keuze: of ze gebruiken drie vierkante meter dure galliumarsenide-cellen, of ze gebruiken zes vierkante meter ('normale') siliciumcellen. Dit zal de race behoorlijk veranderen. We verwachten dat de snelheden wat omlaag zullen gaan."
Hoogland voegt er aan toe dat haar team bovendien over steeds meer kennis en ervaring beschikt. "We kunnen gebruik maken van de ervaring van de drie voorgaande teams en de kennis van het Twentse bedrijfsleven, Saxion en de Universiteit Twente."
Op de vraag of ze alvast een tipje vaan de sluier over het ontwerp van de nieuwe Twentse zonneauto kan oplichten is Hoogland resoluut: "Begin maart