Star Sock Oisterwijk ‘groen bedrijf van de maand’
- 27 mei, 2014
- Innovatie & MVO
Niet alleen zijn onderneming, maar zijn hele wezen, zijn gezin en zo langzamerhand ook zijn directe omgeving zijn doordrongen van dat ene idealistische uitgangspunt: duurzaamheid.
Dat je daar ook zakelijk ver mee kunt komen, daarvan zijn Eric en Rosalie Roosen het levende bewijs. Het gaat goed met Star Sock in Oisterwijk. De provincie Noord-Brabant onderscheidde hun levenswerk met de oorkonde ‘Groen bedrijf van de maand’.
Star Sock handelt in sokken. Kwaliteitssokken van grote merken, maar ook de prettig geprijsde sokken die te vinden zijn bij de populaire textielketens. Per jaar 15 miljoen paar. Die worden verhandeld vanuit het bijzondere, duurzaam vormgegeven en gebouwde kantoor aan de Parklaan in Oisterwijk. Energiezuinig, grasdak, ergonomisch verantwoord, met lichte, royale, inspirerende werkplekken voor de medewerkers. Begon het directie-echtpaar 16 geleden zijn carrière op de fiets, nu staat er een glanzend-rode Tesla voor de deur die rijdt op de energie van de zonnepanelen.
Duurzame productie
De productie van de sokken gebeurt in het buitenland: China, Portugal, Turkije. Ook daarbij is duurzaamheid het sleutelwoord. Duurzaam grondstoffengebruik, respect voor de instandhouding van de natuur, oog voor sociale werkomstandigheden. Daarbij probeert Star Sock ook haar samenwerkingspartners te enthousiasmeren om er een dergelijke bedrijfvoering op na te houden. Zowel in de eigen straat (groene voortuin-project) als op wereldomvattend niveau, zoals door het Healthy Seas-project.
Koninklijke belangstelling
Niemand minder dan koning Willem Alexander was één van de eersten die zich op de hoogte stelde van dit bijzondere project: afgedankte en overboord gegooide vissersnetten, die door duikers uit de zee worden gehaald. De netten worden in een speciale fabriek verwerkt tot een grondstof die kan worden hergebruikt bij de productie van sokken. Waardoor meerdere goede doelen worden gediend.
Blijven geloven
Star Sock klinkt als een succesverhaal. En dat is het ook. Maar dat wil niet zeggen dat alles altijd van een leien dakje gaat. Eric Roosen: ‘Duurzaam werken is moeilijk omdat de consument er niet spontaan voor wil betalen. Het is duizend keer vallen en opstaan en ondertussen blijven geloven in je verhaal’.
Meer informatie over Provincie Noord-Brabant :
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!