Succesvolle Zeeuwse promotiecampagne in Duitsland hervat voor 2015

  • Toerisme & Recreatie
  • Bron: VVV Zeeland

Afgelopen jaar is VVV Zeeland in samenwerking met Het Nederlands Mosselbureau en NBTC Holland Marketing een promotiecampagne gestart om Zeeland met haar Zeeuwse mosselen onder de aandacht te brengen in Duitsland.

Succesvolle Zeeuwse promotiecampagne in Duitsland hervat voor 2015

Het doel van de campagne was om de bekendheid van de Zeeuwse mosselen te vergroten in Duitsland, om zo uiteindelijk meer Duitse gasten naar de Zeeuwse kust te verleiden. In 2014 bezochten bijna 20% meer Duitsers Zeeland. Dat is fors meer dan het landelijk gemiddelde van 12%.

Uitzonderlijke groei

“Een belangrijke verklaring voor de uitzonderlijke groei is dat er al enige tijd sprake was van een groei van het aantal korte vakanties, waar Nederland als buurland sterk van profiteert. Het mooie weer en de gunstige vakantiespreiding in Duitsland droeg bij aan (extra) vakanties in ons land. Deze groei was in heel Nederland zichtbaar maar de Nederlandse kust en vooral Zeeland hebben hier in bijzondere mate van geprofiteerd”, aldus Conrad van Tiggelen, marketingdirecteur NBTC.

Bewerking Duitse markt

Duitsers zijn gek op de Nederlandse kust en Zeeland; en mosselen en Zeeland zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een samenwerking lag dus voor de hand. Daarom vond van 20 tot en met 26 oktober 2014 de eerste editie van de ‘Höllandische Muschelwoche’ plaats in Duitsland. Tijdens deze week stonden Zeeland en de Zeeuwse mosselen centraal in onder andere Keulen, Dortmund en Düsseldorf. Door middel van kookdemonstraties van een Zeeuwse mosselchef en een rondreizende mosselkeuken kregen zowel de pers als de consument volop gelegenheid om mosselen te proeven en alvast een voorproefje te nemen van een vakantie in Zeeland. Een winactie op social media en de Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), het grootste regionale dagblad in Duitsland, gaf 5 winnaars de mogelijkheid om met hun 10 beste vrienden een weekend door te brengen in Zeeland, met een privé mosselkok. Een eerste onderzoek wijst uit dat 17% van de beoogde doelgroepen uitingen van de campagne heeft gezien. Dit zijn ruim 1,9 miljoen inwoners in Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts en Hessen. “We zijn optimistisch over de eerste resultaten van deze campagne. Uit het onderzoek blijkt dat de Duitse consument verder geïnformeerd wil worden over mosselen. Ze willen meer weten over herkomst, duurzaamheid en recepten. Met deze campagne willen we de Duitse consument verder informeren en inspireren”, aldus Christine Fijnaut van Het Nederlands Mosselbureau.

Samenwerking voor 2015

De Nederlandse kust is een belangrijk onderdeel van de internationale marketing van Nederland en wordt al jaren gepromoot op de Duitse markt. Patrick Polie van VVV Zeeland: “We werken al langer samen met NBTC en met deze bundeling van krachten borduren we voort op het succes om meer Duitsers naar Zeeland te verleiden. Een bezoek aan de Zeeuwse kust kan het hele jaar rond en deze campagne zetten we bewust in om meer Duitsers in het voor- en naseizoen naar Zeeland te trekken.

Om onder de aandacht te blijven van deze Duitse gast wordt de samenwerking tussen de 4 partners daarom ook voortgezet in 2015. Het totale bedrag van de campagne komt neer op € 200.000 en wordt gefinancierd door Het Nederlands Mosselbureau, het NBTC, VVV Zeeland en de Provincie Zeeland. “Mosselen en Zeeland zijn net zo onlosmakelijk met elkaar verbonden als pizza met Italië en sushi met Japan. Het is dan ook heel goed dat we in Zeeland deze krachten weten te bundelen voor de promotie van Zeeland in het buitenland. Dat het gelijk al zo goed werkt, is een mooie opsteker voor andere samenwerkingen en genoeg reden wat mij betreft om er mee door te gaan”, aldus Carla Schönknecht, gedeputeerde Vrijetijdseconomie en Marketing en Promotie van Zeeland.

Meer informatie over VVV Zeeland:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!