Tapijtfabrikant Desso wint Gouden Appel
- 23 nov., 2010
- Regionale ontwikkeling
- Bron: Kamer van Koophandel
De Europese tapijtfabrikant Desso in Waalwijk wordt op dinsdag 23 november onderscheiden met de Gouden Appel. Deze prestigieuze prijs komt Desso toe omdat het als eerste bedrijf ter wereld oude tapijttegels verwerkt tot materiaal voor nieuw tapijt.
De Waalwijkse onderneming heeft bovendien vergaande ambities. In 2020 wil het bedrijf volledig ‘Cradle to Cradle’ werken. Het doel is dan om alle producten afvalvrij en biologisch afbreekbaar te leveren. Of producten zodanig te verwerken dat zij als grondstof voor nieuwe producten kunnen worden gebruikt. Desso zamelt nu al oud tapijt in van de zakelijke markt. Waar mogelijk wordt dit tapijt hergebruikt. Hetzij in de vorm van brandstof voor de cementindustrie, hetzij als grondstof voor nieuw tapijt. "Tapijt is te recyclen, dus is het ook belangrijk dat het recyclingproces daadwerkelijk plaatsvindt. Door gebruikte tapijten in te zamelen bij klanten, voorkomen we dat het tapijt op de stortplaats terechtkomt”, aldus algemeen directeur Stef Kranendijk van Desso. Het Waalwijkse bedrijf maakt behalve tapijt en tapijttegels kunstgras voor op sportvelden. De onderneming levert aan consumenten, de zakelijke markt, hotels, cruiseschepen, de luchtvaart en aan sportclubs. Bij de Nederlandse vestigingen van het bedrijf werken bijna 500 mensen.
De Gouden Appel is de tweede prijs die Desso in korte tijd in ontvangst mag nemen. Eerder won het bedrijf de BOV Trofee. De Gouden Appel wordt op dinsdag 23 november om 10.00 uur uitgereikt door Marcel Schreurs (directeur COS Brabant) en Jan van Vroenhoven (voorzitter commissie Ruimte en Milieu van de Brabantse Kamers en SER Brabant, lid DB KvK Brabant en lid DB van de BZW). Financieel directeur Tom Francken van Desso neemt de prijs in ontvangst. Daarna is er een korte rondleiding door het bedrijf. De Gouden Appel bestaat uit een award, een oorkonde, een logo en appelflappen voor het voltallige personeel.
De Kamer van Koophandel Brabant wil ondernemers graag bewust maken van de voordelen van MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen). Want die zijn legio. MVO biedt marktkansen, kan leiden tot nieuwe producten en diensten en tot kostenreductie. Om te laten zien dat MVO werkt, zijn KvK en COS een samenwerkingsverband aangegaan en hebben zij de Gouden Appel in het leven geroepen. Door ondernemers die een voortrekkersrol hebben in de schijnwerpers te zetten, hopen KvK en COS meer ondernemers over de streep te trekken. Eerder werd de Gouden Appel uitgereikt aan Anova Seafood in Den Bosch, Bagels & Beans in Eindhoven en ITC Holland Transport in Oss.