Technische mbo-opleiding: rolmodellen cruciaal voor meisjes

  • Onderwijs & Training

Anno 2012 is het aantal meisjes dat een technische mbo-opleiding volgt nog altijd gering. En lang niet alle meisjes díe zo’n opleiding afronden, kiezen uiteindelijk voor een beroep in de techniek. Ook ROC Eindhoven kent deze problemen en riep de ondersteuning in van VHTO. Dimph van de Loo van deze school: “We moeten meer met een ‘meisjesblik’ leren kijken.”

Technische mbo-opleiding: rolmodellen cruciaal voor meisjes

1.800 mbo-leerlingen telt de School voor de Techniek in Eindhoven, met opleidingen Werktuigbouwkunde & Metaal, Mechatronica, Elektro- en Installatietechniek. Het overgrote deel bestaat uit mannelijke studenten; dit schooljaar lopen er slechts 14 vrouwelijke studenten rond. “En twee volwassen vrouwen die worden omgeschoold naar de techniek”, vult Dimph van de Loo aan. Zij is pr coördinator en medewerker van het Beroepspraktijkvorming Bureau van de School voor de Techniek.

Meer vrouwelijke studenten

De school ziet het aantal vrouwelijke studenten graag stijgen en heeft daarom de hulp van VHTO ingeroepen. “We doen al veel aan reguliere voorlichting voor vmbo- en havo-leerlingen, ouders en docenten. We organiseren open dagen, meeloopdagen en noem maar op. Maar je ontkomt er niet aan om extra activiteiten te organiseren, specifiek op meisjes gericht, als je meer vrouwelijke studenten op je opleidingen wilt”, stelt Van de Loo.

Rolmodellen

Sinds afgelopen schooljaar wordt daarom een zogeheten vmbo-mbo-brug georganiseerd, in samenwerking met VHTO en het Pius X College (vmbo) uit Bladel. Selecte groepjes derdejaars vmbo-meisjes maken daarbij kennis met technische vervolgopleidingen die ROC Eindhoven aanbiedt en worden daarin begeleid door mbo-studentes. “Want rolmodellen zijn cruciaal”, weet Van de Loo. “We zijn erg enthousiast over de brug, dus we willen met meer vmbo-scholen zo’n samenwerking aangaan.”

Girlsday

ROC Eindhoven deed dit jaar ook voor het eerst mee met Girlsday. Op twee locaties werden tal van activiteiten georganiseerd voor 270 meisjes. “De begeleiding lag in handen van de moeders en zo konden we en passant ook hun beeldvorming over techniek bijstellen”, zegt ze. “Minstens zo belangrijk, omdat zij erg bepalend zijn in de studiekeuze van hun kind. Als mensen bij ons op school binnenkomen, is dat voor velen echt een openbaring. Niks vies of vuil, overal pc’s, want veel techniek is computergestuurd.”

VHTO ondersteunt de school tot slot met het programma Mbo Support. Tijdens een workshop van een dag staat onder andere de vraag centraal ‘Hoe bied je als techniekdocent aantrekkelijk onderwijs voor meisjes?’. “Met tips uit deze workshop kunnen wij met stagebedrijven die dat noodzakelijk vinden, overleggen hoe zij toegankelijker en aantrekkelijker kunnen zijn voor onze vrouwelijke studenten”, vertelt Dimph van de Loo.

“Van al onze techniekdocenten is 95 procent man. Het is goed als ook zij meer met een ‘meisjesblik’ leren kijken: naar hun eigen taalgebruik, opdrachten, manier van lesgeven. Daarin is nog een grote slag te slaan”, vindt Van de Loo. “We zijn er nog lang niet, dit soort trajecten kost tijd. Maar we hebben nu een goede start gemaakt!”

Meer informatie:

Carolien de Neeve, VHTO, tel. 020-8884220 of e-mail: Neeve@vhto.nl

EasyNL Nederlands leren bij EasyNL?

Nederlandse lessen voor expats en kennismigranten