Technologiepact Brainport: continu ontwikkelen en wendbaar blijven
- 29 mrt., 2016
- Technologie
- Bron: Brainport
De lancering van het Technologiepact Brainport Next Generation vond op donderdag 17 maart plaats op Strijp-S in Eindhoven. Dit tweede Technologiepact voor de Brainport regio laat zien hoe belangrijk het is om extra te versnellen en te vernieuwen als het gaat om onderwijs en arbeidsmarkt.
Je continu ontwikkelen en wendbaar blijven, dat is de kernboodschap van de aanwezigen.
Nienke Meijer, een van de trekkers van het TechnologiePact en voorzitter College van Bestuur Fontys Hogescholen, leidde een aantal experttafels waarin zij sprak met leerlingen, werknemers, werkzoekenden, onderwijs en bedrijfsleven. Marguerite de Bie, leerling van het Lorentz Casimir Lyceum: "ik zit op een Brainport School, waar veel aandacht is voor technologische ontwikkelingen en ik ook in contact kom met de bedrijven". Nick Janssen, werkzaam bij Shapeways: "je leert op de universiteit een skill set, dat vereist creativiteit. Maar wat moet ik met mijn creativiteit als de robot zelfs dat overneemt? Hoewel, ik programmeer die robot waarschijnlijk zelf".
Verder ging de discussie vooral over hoe sexy de Eindhoven regio is of zou moeten zijn voor technologisch talent en of we in 2030 gaan trouwen met robots.
Inhoud technologiepact
Marc Hendrikse, CEO van NTS-Group en ook trekker van het Technologiepact, lichtte de inhoud van het Technologiepact toe. "Bij alles wat we doen lopen we tegen grenzen aan, daarom kiezen we voor experimenten." Verder gaf hij het belang aan van adaptiviteit: "In de toekomst, die er al is, krijgt iedereen te maken met technologie en alle techneuten zullen zich meer soft skills eigen moeten maken, zoals samenwerken, overtuigen en communiceren.'
Elly Blanksma, burgemeester van Helmond en trekker van het Technologiepact: "met dit nieuwe Technologiepact hebben we weer als eerste een nieuwe stap gezet in onze hechte regionale samenwerking".
Doekle Terpstra, aanjager van het nationaal Techniekpact, sloot het evenement af. "Wat ik heel bijzonder vind aan Brainport is het vermogen om samen te werken vanuit het idee dat je elkaar nodig hebt. De kracht van jullie samenwerking is de bereidheid om middenin die gouden driehoek te staan. Gebruik je eigen kracht, je bent al enorm onderscheidend ten opzichte van de rest."
De kernboodschap van de lancering was duidelijk: it's all about people.
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!