Tilburg wil ‘hotspot’ worden voor internetlogistiek

  • Logistiek & Vervoer
  • Bron: Logistiek.nl

Een denktank getiteld ‘Internet-logistiek Midden-Brabant’ is vorige week een onderzoek gestart naar de kansen voor logistieke hotspot Tilburg op het gebied van logistiek en e-commerce.

Volgens de denktank, met daarin vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, onderwijs en overheid, zijn er in 'Tilburg' goede mogelijkheden om logistiek en e-commerce met elkaar te koppelen.

De denktank moet als aanjager fungeren voor initiatieven in de regio op het snijvlak dat er is tussen internet en logistiek. Dit moet in de logistieke hotspot Tilburg uiteindelijk leiden tot meer business voor bestaande logistiek dienstverleners, samenwerking, betere dienstverlening en de oprichting van nieuwe bedrijven.

Concrete businessmodellen

In de denktank ‘Internet-logistiek Midden-Brabant nemen deel de Universiteit van Tilburg (Business school TiasNimbas), Midpoint-Brabant, ict-bedrijf Indicia, marketingbedrijf Pondres en de logistiek dienstverlener Versteijnen Logistics uit Tilburg. Deze partijen, waarvoor de diverse deelnemers gezamenlijk ruim 400.000 euro beschikbaar hebben gesteld, moet uiterlijk binnen twee jaar met concrete businessmodellen of voorstellen komen, meldt het Brabants Dagblad.

Kruisbestuiving realiseren

Kees Ruijgrok, hoogleraar bij Business School TiasNimbas op de Universiteit van Tilburg, noemt de denktank in diezelfde krant een uitermate goed en nuttig initiatief. "Op de universiteit is allerlei kennis aanwezig. Die kan op deze wijze goed ontsloten worden. Ideeën van ondernemers en kennis van wetenschappers kunnen elkaar zo heel goed gaan bevruchten."

Kansrijk initiatief

Volgens Bas Holland van het projectbureau Logistic City dat onderdeel is van het samenwerkingsverband Midpoint Brabant is het initiatief kansrijk. "Het is heel goed om alle kennis over logistiek, marketing, internet en ict die in Tilburg aanwezig is te bundelen om van daaruit tot allerlei nieuwe initiatieven te komen."

Concrete verbeteringen

Holland heeft volgens het Brabants Dagblad het initiatief genomen tot instelling van de denktank. "We zien allemaal dat bestellingen, aankopen en leveringen via internet enorm toenemen. Maar dat kan volgens ons slimmer, sneller en efficiënter. Wij willen daar concrete verbeteringen, suggesties, businessplannen voor gaan aanreiken."

Obstakels e-commerce

Zowel Holland als Ruijgrok als de andere deelnemers aan de denktank zien op het vlak van e-commerce diverse concrete zaken waarvoor oplossingen gevonden moeten worden. Ruijgrok: "E-commerce brengt aan het eind van de rit (last mile) niet altijd voldoende op. Denk bijvoorbeeld aan de supermarkten. Wij moeten daar oplossingen voor gaan bedenken." Ook de retouren en het passen van kleding of schoeisel vormen obstakels bij e-commerce. Ruijgrok: "Er zijn natuurlijk al bodyscans waarmee je kunt zien hoe iets staat, maar er is ook op dat vlak nog veel te verbeteren. Daar gaan wij aan werken."

Slagen maken

Jorn Versteijnen, algemeen directeur van Versteijnen Logistics, ziet volop kans om van Tilburg een hotspot voor internetlogistiek te maken. "Het is geen groot geheim dat de markt voor e-commerce sterk groeiend is. Marketing, ict, maar vooral ook de logistiek is daar een belangrijk onderdeel van. Want uiteindelijk moet ieder product toch op de plaats van bestemming komen. Maar er zijn nog wel heel wat slagen te maken. Want het gaat niet om de grote magazijnen, maar juist om de juiste techniek op velerlei terrein."

Meer informatie over Midpoint Brabant:

Bekijk het complete instantieprofiel

Aers Olie Voortdurend onderweg…

Met Oliehandel Aers & Zoon