Toeristen besteedden in 2016 € 1,6 miljard in Zeeland

  • Toerisme & Recreatie
  • Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme

Vakantiegangers uit binnen- en buitenland, dagjesmensen en Zeeuwen die zelf een dagje uit gaan. Zij besteedden gezamenlijk € 1,62 miljard in Zeeland in 2016.

Toeristen besteedden in 2016 € 1,6 miljard in Zeeland

De bestedingen komen vooral terecht in de horeca (30%) en detailhandel (24%). 23% van het geld komt terecht bij verblijfsaccommodaties, het resterende deel bij vervoersaanbieders en vermaak (attracties, cultuuraanbod, evenementen). Al deze bestedingen zorgen voor een enorme economische spin-off. Kenniscentrum Kusttoerisme berekent een toegevoegde waarde van bijna € 551 miljoen, resulterend in 16.400 banen verspreid door de hele economie.

Banenmotor in krappe arbeidsmarkt

16.400 banen zijn goed voor 9,4% van de totale werkgelegenheid in de provincie. Toerisme is dus een belangrijke banenmotor in de Zeeuwse economie. Eerder deze week werd in de regionale pers aandacht besteed aan de krapte op de arbeidsmarkt, die zichtbaar is door een groot aantal vacatures bij horeca en verblijfsaccommodaties. Om het economische potentieel van toerisme te blijven benutten, is het van groot belang dat er voldoende goed gekwalificeerd personeel beschikbaar is en blijft in de regio.

Kansen voor detailhandel

Niet alleen horeca en verblijfsaccommodaties profiteren van de toeristische bestedingen. Bijna een kwart van de uitgaven van toeristen komt terecht in de detailhandel. Voor Zeeuwse winkels zijn toeristen een belangrijk deel van het klantenbestand. Toch bleek uit interviews met winkeliers verspreid door Zeeland dat velen nog onvoldoende inspelen op deze belangrijke doelgroep. Aan de kust worden assortiment en aanbiedingen speciaal gericht op toeristen, maar buiten het kustgebied is dat nauwelijks aan de orde, terwijl toeristen ook daar hun geld uitgeven.  

Nog meer banen

Toerisme zorgt overigens voor nog meer werkgelegenheid in Zeeland. De berekening van Kenniscentrum Kusttoerisme gaat uit van de bestedingen van toeristen. Maar ook bedrijven en overheden geven geld uit aan toerisme, bijvoorbeeld door investeringen in onderhoud, voorzieningen en accommodaties. Ook deze uitgaven leiden tot economische spin-off die nog niet is inbegrepen in deze berekening.

Kerncijfers in leaflets

Alle cijfers zijn na te lezen in de vandaag gepubliceerde leaflets met kerncijfers over de vrijetijdseconomie. Cijfers over de marktomvang van toerisme in Zeeland vindt u in de leaflet 'Marktomvang'. Deze bevat informatie over het aantal gasten dat Zeeland bezoekt voor een vakantie, het aantal overnachtingen dat doorgebracht wordt in de provincie door binnen- en buitenlandse gasten en over de meest populaire activiteiten die de gast onderneemt in Zeeland. 

Informatie over de impact van de vrijetijdseconomie voor Zeeland bezoekt kunt u vinden in de leaflet 'Economische impact'. Deze leaflet zoomt in op de uitgaven van de gast in Zeeland en de spin-off daarvan voor de Zeeuwse economie, uitgedrukt in toegevoegde waarde en werkgelegenheid. 

Tot slot is er de leaflet 'Customer journey'. Hierin leest u hoe toeristen zich voorbereiden op hun bezoek aan Zeeland en wat ze doen tijdens hun verblijf in de provincie.

Meer informatie over Kenniscentrum Kusttoerisme:

Bekijk het complete instantieprofiel

Meer informatie over HZ University of Applied Sciences:

Bekijk het complete profiel

MH Poly Consultants & Engineers B.V. MH Poly Consultants & Engineers B.V.

Engineering tot in de puntjes…