Transportondernemers ontvangen 1 miljoen euro subsidie voor duurzaam transport

  • Logistiek & Vervoer
  • Bron: Stadsregio Arnhem Nijmegen

Als onderdeel van subsidieprogramma Truck van de Toekomst door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu ontvangen twee transportondernemers elk 0,5 miljoen euro. De ondernemingen uit Duiven en Nijmegen ontvangen de subsidie voor investeringen in de aanschaf van Liquid Natural Gas (LNG) trucks en de realisatie van een LNG-tankstation. Deze samenwerking is winst voor de verduurzaming van het zware transport en het investeringsvermogen van het bedrijfsleven in de regio Arnhem Nijmegen.

Transportondernemers ontvangen 1 miljoen euro subsidie voor duurzaam transport

Het consortium in Duiven bestaat uit de bedrijven Visser Duiven, Middelkoop Duiven, SITA Duiven, Rotra Doesburg en Wim Bosman ’s-Heerenberg. In Nijmegen zijn Cornelissen Transport en BCTN de bedrijven die de subsidie in ontvangst mogen nemen.


Impuls voor regionale bedrijvigheid
De subsidie is het resultaat van een geslaagde publiek private samenwerking. Dit geldt zowel voor Nijmegen als voor Duiven. In beide gevallen zijn het vooronderzoek, de consortiumvorming en de subsidieaanvraag begeleid door de stadsregio Arnhem Nijmegen en de Provincie Gelderland. In totaal is met een investering van circa 40.000 euro dus 1 miljoen euro aan subsidie voor het regionale bedrijfsleven binnengehaald.


34 LNG voertuigen en realisatie twee LNG-tankstations
Het subsidieprogramma Proeftuinen duurzame mobiliteit: Truck van de Toekomst van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu stimuleert het uittesten van nieuwe technologieën om vrachtverkeer zuiniger te laten rijden. Met de subsidie gaan de consortia investeren in de aanschaf van 34 LNG-trucks en minimaal 17 dual-fuel voertuigen. Daarnaast worden op het terrein van Cornelissen Transport (Nijmegen) en op het bedrijventerrein Duurzaam Roelofshoeve (Duiven) tankstations voor LNG gerealiseerd.


Infrastructuur
LNG (ofwel vloeibaar aardgas) is qua uitstoot van fijnstof en stikstof schoner dan diesel EEV, echter zijn er in Nederland nog nauwelijks LNG-tankstations. Voor het realiseren daarvan is het belangrijk dat de leverancier voldoende (toekomstige) afnamezekerheid heeft. Vandaar dat de transportondernemers zich richten op de aanschaf van LNG trucks in combinatie met twee LNG-tankstations in de stadsregio. Belangrijke overweging vanuit de overheden is, dat vanuit LNG makkelijk kan worden overgeschakeld op bio-LNG. Het gebruik van bio-LNG zal leiden tot een veel betere CO2-balans en daarmee winst voor het klimaat. LNG kan dus beschouwd worden als een goede voorbereiding op het gebruik van bio-LNG.

Meer informatie over VERWIJDERD:

Bekijk het complete instantieprofiel